Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility0
 
A A A K
SmodBIP

Plan Rozwoju Szkoły


PLAN
ROZWOJU
SZKOŁY

ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM


Spis treści
Spis treści 2
1. Wprowadzenie 3
1.1. Obiektywna potrzeba planowania 3
1.2. Metoda przygotowania 3
1.3. Zespół tworzący Plan Rozwoju Szkoły 3
1.4. Założenia do wykonania zadania 4
2. Streszczenie planu 5
3. Sytuacja wyjściowa 7
3.1. Podstawowe informacje na temat szkoły w momencie opracowania planu. Wartości stanowiące podstawę aksjologiczną szkoły: 7
3.1.1. Organizacja szkoły 7
3.1.2. Baza dydaktyczna 7
3.1.3. Kadra 8
3.1.4. Programy kształcenia 8
3.1.5. Pozycja szkoły na lokalnym „rynku edukacyjnym”: 9
3.2. Analiza pozycji strategicznej szkoły 9
3.2.1. Mocne strony szkoły tkwiące w niej samej 9
3.2.2. Słabe strony naszej szkoły 10
3.2.3. Czynniki zewnętrzne oferujące nowe możliwości przed szkołą: 11
3.2.4. Czynniki zewnętrzne stwarzające dla szkoły pewne zagrożenia 11
4. Opis stanu docelowego-Nasza Szkoła w 2010 roku 12
4.1. Wizja szkoły w roku 2010 12
4.2. Sylwetka absolwenta szkoły w roku 2010 12
5. Analiza problemów 14
5.1. Niż demograficzny 14
5.2. Zewnętrzne źródła finansowania 15
5.3. Elastyczność kształcenia wykorzystującego nowe technologie: 15
5.4. Wyposażenie absolwenta w wiedzę teoretyczną i praktyczną umożliwiającą swobodne poruszanie się na rynku pracy 16
5.5. Wyposażenie absolwenta w umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach: 16
5.6. Nawiązanie współpracy zagranicznej: 16
5.7. Konieczność ścisłej współpracy z przedsiębiorcami w edukacji zawodowej: 17
5.8. Budowanie pozytywnych relacji między szkołą a samorządem lokalnym: 17
6. Kierunki i cele rozwoju szkoły oraz zakładane rezultaty 18
6.1. Określenie celów strategicznych rozwoju – działania priorytetowe 18
6.2. Określenie celów operacyjnych oraz ich mierników 18
7. Harmonogram działań 21
8. Monitoring planu 23

1. Wprowadzenie
1.1. Obiektywna potrzeba planowania
W dążeniu do opracowania modernizacji programu rozwoju szkoły, planowanie jest podstawowym warunkiem dobrze zorganizowanej i skutecznej pracy.
Planowanie jest aktem twórczym, który jest syntezą i logicznym następstwem dokonanej wcześniej analizy funkcjonowania szkoły.
Planowanie w kontekście strategicznym polega na określaniu głównych kierunków działania. Priorytetem każdego działania, w tym również planowania strategicznego, powinno być dążenie do osiągnięcia wysokiej jakości. Ta zasada będzie określać nasze postępowanie przy budowaniu programu rozwoju naszej szkoły dla potrzeb związanych z przystosowaniem się do wymagań rynku pracy, trendów w lokalnej gospodarce, z uwzględnieniem potrzeb zjednoczonej Europy.

1.2. Metoda przygotowania
Metodą wiodącą są warsztaty prowadzone Metodą Aktywnego Planowania Strategii (MAPS), obejmujące następujące etapy:
1. analiza problemów
2. analiza celów
3. przegląd planowania strategii z ustaleniem mierników do realizacji celów
4. ustalenie harmonogramu działań
Warsztaty zostały poprzedzone analizą SWOT.

1.3. Zespół tworzący Plan Rozwoju Szkoły
- dyrektor szkoły,
- wicedyrektor szkoły,
- przedstawiciele nauczycieli (nauczyciel przedsiębiorczości, szkolny doradca zawodowy),
- przedstawiciel Rady Rodziców,
- przedstawiciele uczniów,
- przedstawiciele organów prowadzących szkołę,
- przedstawiciele samorządu lokalnego,
- przedstawiciele Powiatowego Urzędu Pracy,
- przedstawiciele Centrum Wspierania Przedsiębiorczości w Kamieniu Kr.,
- przedstawiciel Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Gminy „Wawrzyniec”,
- przedstawiciel Stowarzyszenia „Razem w Przyszłość”,
- przedstawiciel Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej,
- przedstawiciel Krajeńskiego Stowarzyszenia Kupców i Przedsiębiorców,
Spotkania grup zadaniowych odbywały się od kwietnia do czerwca 2004r. w Starostwie Powiatowym i Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych pod kierunkiem dra Ryszarda Kamińskiego konsultanta ds. Promocji Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich w Województwie Kujawsko- Pomorskim.
Włączenie się wszystkich uczestników do dyskusji nad strategią nastąpiło poprzez aktywny udział w warsztatach, które odbyły się w cyklu czterech spotkań, w tym dwóch na terenie szkoły.
1.4. Założenia do wykonania zadania
Szkoła – zasadnicza zawodowa i liceum profilowane – zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego ma opracowany program rozwoju szkoły, który zawiera takie aspekty jak:
- wewnątrzszkolny system oceniania,
- baza dydaktyczna szkoły,
- problemy wychowawcze.
W nowoczesnym systemie kształcenia zbyt małą wagę przywiązuje się do kształcenia dla potrzeb rynku pracy, dla potrzeb kształtowania umiejętności samodzielnego poruszania się w dorosłym życiu w warunkach gospodarki rynkowej, ze zwróceniem uwagi na specyfikę środowiska lokalnego. W opracowywaniu i realizacji takich programów nie biorą udziału, a jeśli już, to w znikomej części, partnerzy lokalnego rynku pracy, którzy w sposób bezpośredni, bądź pośredni biorą udział w kształtowaniu polityki rozwoju społeczno-gospodarczego i zatrudnienia.
W programie PHARE 2001, Promocja Zatrudnienia i Rozwój Zasobów Ludzkich w Województwie Kujawsko – Pomorskim, podejmuje się próbę nowatorskiego podejścia do opracowania takich programów z udziałem przedstawicieli szerokiej reprezentacji związanych z tą problematyką.
Zakłada się, że w ten sposób wypracowane zostaną następujące zagadnienia:
- określenie nowoczesnych kierunków kształcenia spójnych ze strategiami rozwoju regionalnego oraz możliwości szybkiej reakcji na zmieniające się zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy,
- uwzględnienie nowoczesnych metod i technik nauczania,
- wspieranie procesu nauczania w szkołach prze partnerów lokalnych,
- rozwój szkolnego systemu doradztwa zawodowego, możliwości współdziałania partnerów lokalnych w realizacji programów rozwoju szkolnictwa zawodowego.


2. Streszczenie planu
Niski udział dorosłych w dokształcaniu się, problem bezrobocia dotykający głównie osoby młode i o niskich kwalifikacjach zawodowych wskazują, że szkoła ma dużą szansę umożliwienia tym osobom podwyższenia umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
STRATEGIA ROZWOJU GMINY i STRATEGIA ROZWOJU POWIATU SĘPÓLNO KRAJEŃSKIE 2001/2010 mówi między innymi, że dąży się do zapewnienia mieszkańcom wysokiej jakości życia, poprzez tworzenie nowych miejsc pracy i zapewnienie właściwego poziomu edukacji. Wsparcie restrukturyzacji szkolnictwa średniego w celu wprowadzenia kierunków kształcenia pożądanych na lokalnym rynku pracy oraz dążenie do utworzenia na terenie powiatu szkoły umożliwiającej wykształcenie na poziomie półwyższym.
Zadaniem szkoły jest wspomaganie rozwoju ucznia. Szkoła jest moralnie odpowiedzialna za wyniki kształcenia młodych obywateli, a nasza placówka wypełnia to zadanie. Dajemy profesjonalną usługę edukacyjną, która przygotowuje uczniów do dalszych etapów kształcenia (liceum profilowane), do dobrego wykonywania wybranych przez nich zawodów oraz wspomaga w osiąganiu sukcesów. Uczymy młodych ludzi odpowiedzialności za podejmowane decyzje, kreatywnego myślenia, otwartości na pomysły i gotowości do podejmowania dalszego kształcenia. Kształtujemy postawy poszanowania drugiego człowieka i tolerancji. Kreujemy postawy ucznia ambitnego, przedsiębiorczego, asertywnego, pracowitego. Takiego, który poradzi sobie na zmieniającym się rynku pracy.
Proponujemy szeroką ofertę zawodów, które mogą ulegać zmianie w zależności od zapotrzebowania lokalnego rynku pracy i wymagań przedsiębiorców. Nasza szkoła jest otwarta na potrzeby uczniów , rodziców, środowiska, a jej działanie jest ściśle związane z działaniami rodziców, przedsiębiorców i lokalnego rynku pracy oraz zapewnia bezpieczeństwo uczniom i pracownikom szkoły.
W naszej szkole również od kilku lat istnieje Technikum Drzewne i Mechaniczne dla Dorosłych. W technikum w trybie wieczorowym kształcą się absolwenci naszej Zasadniczej Szkoły Zawodowej, jak również dorośli absolwenci innych szkół tego typu . Technikum daje możliwość uzyskania średniego wykształcenia technicznego i zdobycia tytułów zawodowych:
- technik technologii drewna, specjalność: meblarstwo,
- technik mechanik, specjalność : budowa maszyn. Umożliwiamy również przystąpienie do egzaminu dojrzałości.
Priorytety rozwoju szkoły wpisane są w strategię rozwoju gminy i powiatu
Obejmują następujące obszary:
- dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy
- wprowadzenie większego zróżnicowania zawodów
- umożliwienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub zmiany zawodów przez uczniów
- nawiązanie współpracy ze szkołami za granicą i w kraju o podobnym profilu
- rozszerzenie współpracy z przedsiębiorcami
- unowocześnienie pracowni przedmiotowych według aktualnych standardów
- utrzymanie wielkości kształcenia zawodowego na tym samym poziomie
- wprowadzenie wielokierunkowości kształcenia
- zapewnienie uczniom kontynuacji kształcenia –utworzenie szkoły policealnej


3. Sytuacja wyjściowa
3.1. Podstawowe informacje na temat szkoły w momencie opracowania planu. Wartości stanowiące podstawę aksjologiczną szkoły:
1.Szkoła zapewnia wysoką jakość pracy poprzez stosowanie powszechnie uznanych procedur.
2.W szkole istnieją optymalne czynniki dla rozwoju każdego ucznia , aby umożliwić mu sukces w dalszym procesie kształcenia i karierze zawodowej .
3. Przyjazna atmosfera w szkole sprzyja efektywnej współpracy ucznia , nauczyciela , rodzica , przedsiębiorców i organu prowadzącego
4. Kwalifikacje kadry pedagogicznej umożliwiają szkole samorozwój i pełną realizację przyjętych przez nią zadań zlecanych i własnych.
5. Szkoła integruje się ze środowiskiem i promuje w nim swoje osiągnięcia.
6. Dyrekcja w zarządzaniu szkołą kieruje się dobrem uczniów i szanuje godność pracowników.
7. Szkoła umożliwia rozwój zawodowy ucznia.
8. Klimat współpracy z organem prowadzącym i nadzorującym wpływa korzystnie na jakość świadczonych usług.
9. Szkoła zapewnia uczniom poznanie i stosowane w życiu zasad samorządności.
10. Prawa człowieka i dziecka wyznaczają normy zachowań i oddziaływań wychowawczych.
3.1.1. Organizacja szkoły
-Zasadnicza Szkoła Zawodowa 2-letnia
-Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia
-Liceum profilowane:
-mechaniczne techniki wytwarzania
-leśnictwo i technologia drzewna
-socjalny
-Technikum Drzewne dla Dorosłych na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej
-Technikum Mechaniczne dla Dorosłych na podbudowie zasadniczej szkoły zawodowej
3.1.2. Baza dydaktyczna
a. materialna

-duży budynek z 11 nowocześnie urządzonymi salami lekcyjnymi
-nowoczesna, największa powierzchniowo sala gimnastyczna w powiecie
-bardzo dobry stan techniczny obiektów szkolnych (wymiana okien 2002)
-około 1,5 ha zadbanego obszaru otaczającego szkołę
-korzystne usytuowanie szkoły w miejscowości o randze powiatu
-szkoła wyposażona jest w nowoczesne pomoce dydaktyczne do nauki przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych

b. merytoryczna

-dobre przygotowanie teoretyczne uczniów do wykonywania zawodów, około 100% uczniów zdaje egzaminy zawodowe
-dostosowanie wymagań programowych do poziomu egzaminów zewnętrznych
-wysoki odsetek absolwentów kontynuujących naukę (około 40%)
-promowanie twórczego myślenia w procesie oceniania
-indywidualizacja tempa uczenia się uczniów
-otoczenie opieką uczniów mających problemy w nauce

3.1.3. Kadra
-dobrze wykształcona kadra, około 20% nauczycieli ma stopień nauczyciela dyplomowanego i 20% nauczycieli jest wpisanych do ewidencji egzaminatorów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku
-40% nauczycieli ma kwalifikacje do nauczania co najmniej 2 przedmiotów
-nauczyciele chętnie biorą udział we wszelkich formach dokształcania
-kadra pedagogiczna stanowi zgrany, współpracujący zespół
-większość nauczycieli potrafi w zadowalającym stopniu stosować techniki
komputerowe
-kadrę cechuje młodzieńczy optymizm i doświadczenie
-większość nauczycieli włada językiem obcym w stopniu podstawowym
3.1.4. Programy kształcenia
-programy kształcenia dostosowane są do podstawy programowej ustalonej przez MENiS
-nauczyciele samodzielnie opracowują plany wynikowe łącznie z kryteriami ocen dla poszczególnych przedmiotów. Ewaluacja programów dokonywana jest corocznie we wrześniu, a ewentualne korekty dokonywane w ciągu roku szkolnego wynikają m.in. z dostosowania programów do tempa nauczania w danej klasie oraz zmian dotyczących aktualizacji przepisów
-programy kształcenia realizuje się w formie ścieżek edukacyjnych dotyczących przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych
-nauczyciele pracują w komisjach przedmiotowych, z działania których zdają sprawozdania na posiedzeniach rad pedagogicznych
3.1.5. Pozycja szkoły na lokalnym „rynku edukacyjnym”:
-szkoła posiada ugruntowaną pozycję na lokalnym rynku edukacyjnym dotyczącym kształcenia zawodowego dla młodzieży i dorosłych, około 250 uczniów corocznie zaczyna naukę w szkole
-szkoła jest znana z dobrego przygotowywania zawodowego teoretycznego i praktycznego uczniów. Uczniowie systematycznie biorą udział w olimpiadach zawodowych na szczeblu wojewódzkim, zajmując czołowe pozycje w takich konkursach, jak: „Złoty Strug”, „Eurohandlowiec 2004”
-za zgodą Starostwa Powiatowego została stworzona alternatywna oferta edukacyjna. Utworzono liceum profilowane kształcące w profilach: socjalnym, mechaniczne techniki wytwarzania, leśnictwo i technologia drewna
-szkoła posiada bardzo dobra pozycję jeśli chodzi o kształcenie dorosłych. Jest jedyną na terenie powiatu szkołą kształcącą dorosłych na poziomie średnim zawodowym z możliwością zdawania matury
3.2. Analiza pozycji strategicznej szkoły
Analiza SWOT dokonywana pod kątem stanu wyjściowego dla naszej szkoły obejmuje.
3.2.1. Mocne strony szkoły tkwiące w niej samej

3.2.1.1. Baza materialna szkoły
1. Korzystne usytuowanie szkoły w miejscowości będącej siedzibą powiatu.
2. Duży budynek z nowocześnie urządzonymi salami.
3. Bardzo dobry stan budynków szkolnych.
4. Duża sala gimnastyczna.
5. Sala komputerowa z łączem Internetowym.

3.2.1.2. Kadra pedagogiczna i zarządzająca
1. Dobrze wykształcona kadra.
2. Kadra pedagogiczna i zarządzająca stanowi zgrany zespół.
3. Nauczyciele biorą udział w różnych formach dokształcania.


3.2.1.3. Dydaktyczna działalność szkoły
1. Elastyczność kształcenia.
2. Wysoki odsetek absolwentów kontynuujących naukę.
3. Wielozawodowość kształcenia.
4. Dobre wyniki końcowe z przygotowania zawodowego.

3.2.1.4. Wychowawcza działalność szkoły
1. Szkoła posiada znikomy procent młodzieży, która weszła w konflikt z prawem.
2. Dobra działalność pedagoga szkolnego.
3. Dobra działalność pielęgniarki szkolnej.
4. Szkoła wolna od uzależnień (programy profilaktyczne)

3.2.1.5. Jakość kontaktów interpersonalnych
1. Bardzo dobra współpraca z przedsiębiorcami.
2. Bardzo dobra współpraca z samorządem lokalnym.
3. Rodzice zaangażowani w pracę na rzecz szkoły.

3.2.2. Słabe strony naszej szkoły
3.2.2.1. Baza materialna
1. Brak przestronnej czytelni.
2. Brak świetlicy szkolnej.
3. Niewystarczające nasycenie szkoły sprzętem nowoczesnych technologii komputerowych – klasy przedmiotowe nie posiadające komputera.
4. Jest potrzebna druga sala komputerowa.
5. Brak nowoczesnej sali do nauki języków obcych.

3.2.2.2. Kadra pedagogiczna i zarządzająca
1. Nie wszyscy nauczyciele potrafią odpowiednich stopniu stosować techniki komputerowe.

3.2.2.3. Wychowawcza działalność szkoły
1. Niewystarczająca znajomość środowiska domowego
uczniów.
2. Zbyt rzadko stosowana pedagogika nagrody.
3. Dość niska kultura osobista sporej grupy uczniów.
4. Słaba działalność samorządu szkolnego.
5. Małe zaangażowanie rodziców w życiu szkoły.
3.2.2.4. Dydaktyczna działalność szkoły.
1. Encyklopedyzm w nauczaniu.
2. Zbyt częste ocenianie czego uczeń nie umie a nie tego co umie.
3. Słaba indywidualizacja nauczania.
4. Brak pełnej oferty systematycznie działających kół zainteresowań.

3.2.2.5. Jakość kontaktów interpersonalnych.
1. Negatywny wizerunek ucznia absolwenta szkoły zawodowej w środowisku.
3.2.3. Czynniki zewnętrzne oferujące nowe możliwości przed szkołą:

1. Pozyskiwanie środków finansowych na rozwój z funduszy UE.
2. Możliwość współpracy międzynarodowej.
3. Współfinansowanie przez samorząd dokształcania nauczycieli.
4. Większe zwrócenie uwagi przez władze na szkolnictwo zawodowe.
5. Napływ nowych technologii możliwych do wykorzystywania w nowoczesnym kształceniu zawodowym.
6. Koncentracja środków przeznaczonych na utrzymanie szkoły w Starostwie Powiatowym.
3.2.4. Czynniki zewnętrzne stwarzające dla szkoły pewne zagrożenia
1. Niż demograficzny i tendencja do odpływu uczniów gimnazjów do szkół poza terenem powiatu.
2. Spora liczba rodziców niechętna do współpracy ze szkołą.
3. Kadencyjność władz samorządowych rodzi brak gwarancji kontynuowania podjętych działań.
4. Nieprzewidywalność rynku pracy.
5. Przepisy dotyczące szkoły i pracodawców zmieniające się na ich niekorzyść.
6. Destabilizacja gospodarcza i społeczna.
7. Niestabilność oświatowego prawa państwowego.
8. Brak oferty edukacji permanentnej dla nauczycieli lub zbyt droga jest to oferta w stosunku do uposażeń.


4. Opis stanu docelowego-Nasza Szkoła w 2010 roku
4.1. Wizja szkoły w roku 2010
Wizja szkoły do roku 2010 dotyczy trzech aspektów związanych ściśle z rynkiem pracy.

I aspekt to wrażliwość na rynek pracy
Zakłada on, że nasza szkoła w 2010 roku będzie :
- dostosowywała kształcenie do potrzeb rynku
- proponowała duże zróżnicowanie zawodów np.: kształcenie specjalistów w wąskiej dziedzinie
- umożliwiała podniesienie kwalifikacji zawodowych dla dorosłych lub zmiany zawodu

II aspekt to bardziej ścisła współpraca z przedsiębiorcami i samorządem lokalnym
Zakłada:
- współpracę szkoły z organami samorządu lokalnego
- odbywanie praktyk przez uczniów liceum profilowanego podczas nauki
- dostosowanie kształcenia do potrzeb lokalnych przedsiębiorców
- współpraca szkoły z przedsiębiorcami, poprzez spotkania konferencje, itp.

III aspekt obejmuje strukturę wewnętrzną szkoły
Zakłada on że:
- w liceach profilowanych będzie położony nacisk na naukę języków obcych i informatykę
- utrzymane zostanie kształcenie zawodowe
- szkoła stanie się ośrodkiem lokalnym kształcenia kadr
- nastąpi wielokierunkowość kształcenia
- uczniowie będą odbywać staże w krajach Unii Europejskiej
- szkoła nawiąże współpracę z inną szkołą o podobnym profilu w kraju i za granicą.
4.2. Sylwetka absolwenta szkoły w roku 2010
Absolwent naszej szkoły roku 2010 będzie wyposażony w szeroką wiedzę i postrzegany jako:
- dobry specjalista w danej dziedzinie
- przygotowany do podjęcia pracy
- przygotowany do kształcenia permanentnego
- potrafiący szukać potrzebnych informacji, przetwarzać je i z nich korzystać
- posiadający dobrze opanowaną wiedzę ogólną i zawodową
- znający co najmniej dwa języki obce
- swobodnie posługujący się technikami medialnymi
- świadomie wybierający dalszą drogę kształcenia i kariery odpowiedniej do jego predyspozycji
- znający swoje mocne i słabe strony
Drugi obszar ważny dla naszego absolwenta to postawa. Szkoła będzie dążyła do ukształtowania ucznia:
- utożsamiającego się z zakładem pracy
- umiejącego przyjmować porażki
- posiadającego optymizm życiowy, entuzjazm i poświęcenie w pracy
- nowatorskiego
- ciekawego świata
- wrażliwego na potrzeby innych ludzi
- gotowego ciężko i systematycznie pracować
- zdolnego dokonywać mądrych wyborów i krytycznie myśleć
- nieulegającego nałogom
- otwartego na pomysły
- gotowego do dokształcania się
- identyfikującego się ze szkołą
- dbającego o zdrowy tryb życia.
Trzecia płaszczyzna dotycząca absolwenta nowej szkoły to cechy psychofizyczne. Według „wizji” w roku 2010 będzie on posiadał następujące cechy:
- przedsiębiorczość
- uczciwość
- pracowitość
- komunikatywność
- odpowiedzialność
- zaangażowanie
- wiarygodność
- umiejętność pracy w zespole
- konsekwentność, wytrwałość
- asertywność
- kreatywność
- otwartość, tolerancyjność, gotowość reprezentowania różnorodności kulturowych, religijnych, etnicznych
- ambitność
- samodzielność
Generalnie absolwent naszej szkoły będzie przygotowany do współpracy, jako człowiek będzie świadomy tego, że zespół łączy. Z własnej inicjatywy będzie rozwijał się zawodowo reagując na potrzeby lokalnego rynku pracy. Cechy charakteru , postawa i wiedza pozwolą mu na dużą aktywność zawodową i dokształcanie.

5. Analiza problemów

Szkoła przystępując do realizacji planu może napotkać na następujące problemy związane z niżem demograficznym, finansowaniem, wprowadzaniem nowych technologii, tworzeniem systemu doradztwa oraz współpracą z przedsiębiorcami i samorządem lokalnym.
Poniżej przedstawiamy nasze sugestie dotyczące systemowych rozwiązań i tworzenia perspektyw dla młodzieży.
5.1. Niż demograficzny
Według danych statystycznych dostępnych w Starostwie Powiatowym uwidacznia się spadek ilości uczniów, którzy ukończą szkołę gimnazjalną. Jest on widoczny zwłaszcza od roku 2007.
Tendencja ta związana jest z faktem odpływu młodzieży do szkół poza powiat oraz tym, że część poprzestaje na ukończeniu gimnazjum. Jednym ze sposobów poprawy sytuacji w tym przypadku jest kontynuowanie kształcenia dla dorosłych na poziomie szkoły średniej.

Kształtowanie się ilości absolwentów gimnazjum do roku 2010

5.2. Zewnętrzne źródła finansowania
Szkoła do realizacji zaplanowanych przedsięwzięć, oprócz wkładu własnego, będzie zmuszona do poszukiwania zewnętrznych źródeł finansowania. Jedną z takich możliwości jest w chwili obecnej Europejski Fundusz Społeczny. W ramach tego funduszu działają programy, które są kompatybilne z naszym planem rozwoju. Dotyczą one między innymi aktywnej polityki na rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej, a zwłaszcza interesującego nas tematu perspektyw dla młodzieży. Inny priorytet to rozwój społeczeństwa oparty na wiedzy, obejmujący dwa obszary: zwiększenie dostępu do edukacji – promocja kształcenia przez całe życie i podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy.
W ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego istnieje możliwość pozyskania funduszy z drugiego priorytetu, dotyczącego wzmocnienia rozwoju zasobów ludzkich w regionie.
5.3. Elastyczność kształcenia wykorzystującego nowe technologie:
- techniki informacyjne w nauczaniu przedmiotowym ogólnokształcącym i zawodowym;
- wykorzystanie Internetu i oprogramowania komputerowego;
- sprzęt audiowizualny do nauczania języków obcych;
- wyposażenie czytelni w komputer multimedialny z programem komputerowym MOL 2000+ drukarkę , która umożliwi wydruk informacji.
5.4. Wyposażenie absolwenta w wiedzę teoretyczną i praktyczną umożliwiającą swobodne poruszanie się na rynku pracy
- realizowanie programu „Droga do sukcesu” opierającego się na programie Fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Program prowadzi do realizacji takich nadrzędnych celów edukacyjno – wychowawczych, jak:
1.Rozwijanie umiejętności interpersonalnych przydatnych uczniom w planowaniu indywidualnych karier zawodowych i poruszaniu się na rynku pracy, poszukiwaniu zatrudnienia, orientacji w obowiązkach pracownika, działania w sposób efektywny, etyczny i odpowiedzialny.
2.Zapewnienie uczniom kontaktu z firmami.
3.Rozwijanie umiejętności przewodzenia innym i kierowaniem pracy zespołu:
- na realizowaniu programu „Młodzieżowe mini przedsiębiorstwo”. Program ten umożliwi uczniom poznanie procedur związanych z założeniem i prowadzeniem małego przedsiębiorstwa. Nauczy rozpoznawania, analizowania potrzeb lokalnego rynku oraz prawidłowego prowadzenia dokumentacji finansowej przedsiębiorstwa. Pomoże kształtować świadomy wybór kariery zawodowej, rozwijać postawy przedsiębiorcze i doskonalić umiejętności interpersonalne. Udział w tym programie umożliwi uczniom liceum profilowanego przystąpienie do egzaminu organizowanego przez Uniwersytet Cambridge i otrzymania świadectwa Young Enterprise International Examination.
- realizowanie zadań przez szkolnego doradcę zawodowego, między innymi pomoc w planowaniu kariery zawodowej, udostępnienie informacji edukacyjnych i zawodowych, udzielanie indywidualnych porad uczniom.
- tworzenie indywidualnych planów działań tzw. Planer Kariery.
5.5. Wyposażenie absolwenta w umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach:
- wprowadzenie programu „Radzę sobie ze stresem” realizowanego przez pedagoga szkolnego,
- wyposażenie uczniów w umiejętności dokonywania wyborów, podejmowania decyzji, rozwiązywania problemów, bycia asertywnym i radzenia sobie z agresją
- współpraca z poradnią psychologiczno - pedagogiczną
5.6. Nawiązanie współpracy zagranicznej:
-wymiana uczniów z krajami Unii Europejskiej,
-promowanie nauki języków obcych, posługiwanie się w praktyce językiem obcym,
-rozwijanie wymiany informacji,
-inicjatywy współpracy zgodne z rozpoznawanymi potrzebami.

5.7. Konieczność ścisłej współpracy z przedsiębiorcami w edukacji zawodowej:
-wybór zawodu zgodnie z rzeczywistymi zainteresowaniami, zdolnościami, możliwościami fizycznymi i cechami psychicznymi,
-informacje o zawodach,
ścisła współpraca szkoły z pracodawcami poprzez kierownika kształcenia praktycznego,
-spotkania z przedsiębiorcami( 2x w roku),
-prowadzenie zajęć praktycznych w zakładach zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r.

5.8. Budowanie pozytywnych relacji między szkołą a samorządem lokalnym:
- konsultowanie wszelkich zmian ze Starostwem Powiatowym,
- pozyskiwanie środków materialnych,
- współfinansowanie przez samorząd dokształcenia nauczycieli
- złagodzenie kosztów racjonalizacji sieci szkolnej w czasie niżu demograficznego,
- dbanie o jakość kontaktów między radą pedagogiczną a władzami samorządowymi, by nie były zbyt sformalizowane i ograniczone do niezbędnego minimum,
- możliwość prowadzenia systemowej opieki socjalnej,
- stabilność prawa lokalnego.

6. Kierunki i cele rozwoju szkoły oraz zakładane rezultaty
6.1. Określenie celów strategicznych rozwoju – działania priorytetowe
Priorytet I – Dążenie do profesjonalizmu zawodowego absolwentów.
Priorytet II – Szkoła ośrodkiem kształcenia dorosłych.
Priorytet III – Szkoła przygotowująca do zmian z wykorzystaniem nowych technologii i języków obcych.
6.2. Określenie celów operacyjnych oraz ich mierników
Priorytet I :
Przygotowanie do profesjonalizmu zawodowego absolwentów poprzez :

- organizowanie praktyk zawodowych i staży absolwenckich w najlepszych firmach powiatu i za granicą – przy aktywnej współpracy dyrektora szkoły, lokalnych przedsiębiorców, zakładów pracy, PUP, kierownika zajęć praktycznych
- stworzenie systemu informacji zawodowej,
- budowanie systemu skutecznego, nowoczesnego doradztwa zawodowego,
- wypracowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego,
- zapewnienie uczniom fachowej pomocy w dokonywaniu wyborów edukacyjnych i zawodowych.

Miernikiem sukcesu będą następujące osiągnięcia :

- około 30% uczniów będzie uczestniczyło w ciągu 3 lat nauki w różnego rodzaju formach (stażach absolwenckich) przygotowujących do podjęcia drogi zawodowej, tym samym otrzyma zaświadczenia o ukończeniu stażu, kursu , szkolenia,
- prowadzenie spotkań informacyjnych, zajęć grupowych przez szkolnego doradcę zawodowego,
- efektywnie działające koła zainteresowań zawodowych (ankieta),
- przeprowadzenie w ciągu roku 5 specjalistycznych wycieczek zawodowych,
- około 10% uczniów biorących udział w pozalekcyjnych spotkaniach z przedsiębiorcami, przedstawicielami PUP, przedstawicielami Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej,
- utworzenie szkolnego biura kariery zawodowej,
- doradztwo zawodowe obejmie 100% uczniów – zatrudniony doradca zawodowy (3 godziny tygodniowo),
- około 40% uczniów objętych indywidualnym doradztwem zawodowym,
- stałe godziny dyżurowania doradcy zawodowego.

Priorytet II :
Uczynienie szkoły ośrodkiem kształcenia dorosłych poprzez :

- uruchomienie kształcenia uzupełniającego na poziomie średnim,
- organizowanie kursów zawodowych dla dorosłych odpowiadających zapotrzebowaniu na lokalnym rynku pracy,
- zdiagnozowanie potrzeb i oczekiwań PUP i przedsiębiorców wobec naszej szkoły,
- promowanie kursów i ich przeprowadzenie.

Miernikami sukcesu będą :

- utworzenie dwóch klas 3-letniego technikum dla dorosłych,
- utworzenie jednej lub dwóch klas szkoły policealnej (1 lub 1,5 roku) dla absolwentów liceum profilowanego,
- utworzenie 2 – letniego liceum uzupełniającego,
- utworzenie 4 – letniego technikum mechanicznego dla absolwentów gimnazjum w powiązaniu z Centrum Kształcenia Praktycznego w Tucholi,
- opracowany program merytoryczny i praktyczny kursów zawodowych,
- zgłoszenia uczestników kursów przez przedsiębiorców i ogłoszenia w prasie lokalnej,
- około 30 osób rocznie otrzymujących świadectwo ukończenia kursów,
- ścisła współpraca i wymiana informacji między przedsiębiorcami – pracodawcami, organizacjami działającym na rzecz przedsiębiorczości, samorządem lokalnym i urzędem pracy a naszą szkołą,
- organizacje zrzeszające przedsiębiorców będą promować w swoim środowisku ideę bliskiej współpracy.

Priorytet III :
Przystosowanie szkoły do skutecznego funkcjonowania i zmian z wykorzystaniem nowych technologii, języków obcych poprzez :

- modernizację pracowni komputerowej,
- utworzenie w czytelni centrum informacyjnego,
- utworzenie pracowni języków obcych – języka angielskiego i języka niemieckiego,
- nawiązanie współpracy zagranicznej i wymianę doświadczeń,
- nawiązanie współpracy z innymi polskimi szkołami i wymianę doświadczeń,
- doposażenie szkoły w pomoce wskazane przez nauczycieli i umożliwienie uczniom swobodnego do nich dostępu.

Miernikami sukcesu będą :

- wyposażenie pracowni komputerowej w 15 komputerów , nagrywarkę, drukarkę, laptop, rzutnik cyfrowy, stałe łącze internetowe – sprzęt spełniający oczekiwania uczniów i wymogi naszej zreformowanej szkoły,
- sprawne działanie nowych komputerów (protokół odbioru),
- korzystanie z językowych programów dydaktycznych dostosowanych do zawodów (zawierających profesjonalne słownictwo),
- nauczanie języków obcych w systemie rozszerzonym (5 godz. tygodniowo),
- uzyskanie jak najlepszych wyników z egzaminów zewnętrznych (zawodowych i maturalnych),
- znalezienie partnerskiej szkoły za granicą o podobnym kierunku kształcenia,
- znalezienie partnerskiej szkoły w Polsce o podobnym kierunku kształcenia,
- chętny udział uczniów w wymianie doświadczeń między naszą szkołą a szkołą partnerską,
- spotkania nauczycieli partnerskich szkół, dające przykład uczniom aktywnego uczestnictwa.

7. Harmonogram działań


Monitoring planu
Ostatnim, nie mniej ważnym ogniwem opisanej wyżej strategii, jest procedura dokonywania okresowego przeglądu osiąganych efektów i dokonywania ewentualnych modyfikacji. Proces monitorowania i ewaluacji będzie realizowany podczas całego procesu wdrażania Planu Rozwoju Szkoły w życie.
Stałą i wnikliwą obserwacją zostanie objęty szczegółowy harmonogram działań zawierający poszczególne zadania priorytetowe.
Modyfikacja Planu Rozwoju Szkoły jest istotnym elementem aktywnej i twórczej realizacji wypracowanej strategii :
Do kluczowych zadań monitoringu należą :
- rejestrowanie postępów w realizacji przyjętych celów strategicznych (kierunków rozwoju szkoły),
- ewentualna modyfikacja podjętych działań dotyczących obszaru–szkoła a rynek pracy.
Ewaluacja planu będzie obowiązkowo przeprowadzana raz w roku.
Metody monitoringu:
- opinie będą zbierane w różny sposób od wszystkich uczestników spotkań doradczych,
- po pierwszym semestrze, wyłoniony przez radę pedagogiczną zespół, wybierze odpowiednie narzędzia, zbada realizację Planu Rozwoju Szkoły i złoży raport radzie pedagogicznej na jej posiedzeniu,
- zespół prześle raport do organu prowadzącego szkołę oraz zapozna z nim przedsiębiorców na zwoływanych konferencjach – co najmniej raz w roku.
Obszar badań ewaluacyjnych nie będziemy ograniczać jedynie do uczestników spotkań doradczych szkoły, ale ewaluacją obejmiemy całą radę pedagogiczną i samorząd uczniowski. Każdy i w każdej chwili będzie mógł zgłosić radzie pedagogicznej poprawki do Planu Rozwoju Szkoły, które rada, w ustalonym przez siebie trybie, może wprowadzać i uwzględniać we wdrażanej strategii.



Opublikował: Karol Malczewski
Publikacja dnia: 30.04.2024
Podpisał: Eugeniusz Szwochert
Dokument z dnia: 01.03.2011
Dokument oglądany razy: 6 630