Zasady Organizacji i Regulamin Wycieczek Szkolnychy
ZASADY ORGANIZACJI I REGULAMIN WYCIECZEK SZKOLNYCH
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych
w Sępólnie Kraj.
§ 1 Podstawa prawna
1. Rozporządzenie MEN z dnia 21.01. 1997 r. w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr. 12 z 1997 r.)
2. Rozporządzenie Ministra Edukacji i Sportu z dnia 31.12.2002 w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. Nr 6 z 2003 r. )
3. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6.05.1997 w sprawie określania warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz.U. Nr 57 z 1997 r.).
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8.11.2001 w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. Nr 135 z 2001r.)
§ 2 Cele i formy działalności turystycznej w szkole
1. Krajoznawstwo i turystyka są elementem statutowej działalności szkoły związanej z realizacją zadań dydaktycznych i wychowawczych. Za realizację działalności krajoznawczej i turystyki odpowiedzialni są Dyrektor i wszyscy nauczyciele szkoły.
2. Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki ma na celu :
a) poznanie regionu i kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków, kultury i historii,
b) poznawanie kultury i języka innych państw,
c) poszerzenie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i
kulturalnego,
d) wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowawczym,
e) upowszechnianie wśród młodzieży zasad ochrony środowiska naturalnego oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
f) podnoszenie sprawności fizycznej,
g) upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
h) przeciwdziałanie patologii społecznej.
3. Organizowanie przez szkołę krajoznawstwa i turystyki odbywa się w następujących
formach :
• wycieczki:
a) wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych,
b) wycieczki krajoznawczo-turystyczne, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych,
• imprezy:
c) imprezy krajoznawczo-turystyczne, takie jak biwaki, turnieje itp.
d) imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne, w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych,
e) imprezy wyjazdowe związane z realizacja programu nauczania , takie jak zielone szkoły, szkoły ekologiczne itp.
§ 3 Organizacja wycieczek i imprez.
1. Ramowy harmonogram wycieczek obowiązujący w danym roku szkolnym ustala dyrektor szkoły i przedstawia Radzie Pedagogicznej przed rozpoczęciem roku szkolnego. Harmonogram określa proponowane terminy wycieczek krajoznawczoturystycznych, liczbę dni przeznaczonych na wycieczki itp.
2. Organizacja wycieczki (imprezy).
a) wychowawca klasy, nauczyciel przedmiotu zgłasza dyrektorowi chęć organizowania wycieczki nie później niż miesiąc przed jej terminem (w przypadku wycieczki przedmiotowej organizowanej w ramach zajęć lekcyjnych termin ten może ulec skróceniu do tygodnia),
b) przed rozpoczęciem wycieczki organizator powinien przedstawić dyrektorowi jej plan w formie wypełnionej karty wycieczki:
• wycieczka zagraniczna – 4 tygodnie przed planowanym terminem wycieczki
• wycieczka kilkudniowa, biwak – 2 tygodnie przed terminem
• wycieczki jednodniowe – 1 tydzień przed terminem.
• wycieczki przedmiotowe organizowane w ramach zajęć lekcyjnych – 3 dni przed terminem wycieczki.
3. Karta wycieczki obejmuje następujące elementy:
a) rodzaj wycieczki,
b) termin wycieczki,
c) trasa wycieczki,
d) środki lokomocji,
e) zakwaterowanie i wyżywienie,
f) proponowany kierownik i opiekunowie wycieczki,
g) koszt i formy finansowania,
h) regulamin wycieczki,
i) harmonogram wycieczki.
4 Kierownik wycieczki zobowiązany jest do wypełnienia karty wycieczki i uzyskania na
karcie akceptacji planu wycieczki przez dyrektora.
5. Do karty wycieczki kierownik zobowiązany jest dołączyć listę uczestników wycieczki, która powinna zawierać:
• nazwisko i imię uczestnika wycieczki,
• datę i miejsce urodzenia,
• adres zamieszkania,
• numer telefonu kontaktowego do rodziców,
• numer dokumentu tożsamości (w przypadku wycieczek zagranicznych).
6. W przypadku wycieczki klasowej w której uczestniczy większość uczniów oddziału, wychowawca oddziału zobowiązany jest do sporządzenia listy uczniów pozostających w szkole i dostarczenia jej do dyspozycji dyrektora.
7. Udział uczniów niepełnoletnich w wycieczce z wyjątkiem wycieczek przedmiotowych
organizowanych w ramach zajęć lekcyjnych wymaga pisemnej zgody rodziców (opiekunów).
8. Dokumentacja wycieczki powinna być sporządzona w dwóch egzemplarzach, jeden
pozostaje w szkole, drugi kierownik wycieczki zabiera ze sobą.
UWAGA. Punkty 4-9 nie dotyczą wycieczek przedmiotowych organizowanych w
ramach zajęć lekcyjnych.
§ 4 Finansowanie wycieczki.
1. Wycieczki mogą być finansowane ze składek uczestników, środków Rady Rodziców
lub innych źródeł (np. ze środków przekazanych przez osoby fizyczne i prawne).
2. Rodzice uczniów biorących udział w wycieczce zobowiązani są do pokrycia związanych z nią kosztów.
3. Rodzice, którzy zdeklarowali udział w wycieczce, a następnie deklarację wycofali, zobowiązani są do pokrycia strat, jakie z tego tytułu powstały.
4. Kierownik wycieczki i opiekunowie nie powinni ponosić kosztów udziału w wycieczce.
5. Za regulowanie zobowiązań finansowych związanych z wycieczką odpowiada kierownik wycieczki.
6. Kierownik wycieczki po jej zakończeniu zobowiązany jest do jej rozliczenia.
§ 5 Obowiązki opiekunów wycieczki.
1. Spośród opiekunów wycieczki dyrektor wyznacza osobę będącą kierownikiem wycieczki.
2. Do obowiązków kierownika należy:
a) opracowanie planu i harmonogramu wycieczki,
b) zapoznanie z regulaminem wycieczki wszystkich jej uczestników,
c) zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu wycieczki,
d) zapoznanie uczestników wycieczki z zasadami bezpieczeństwa, w szczególności w
czasie podróży, w czasie spacerów po mieście, poruszania się po drogach,poruszania się po górskich szlakach turystycznych, nad wodą, w lasach, w miejscach postoju itp.,
e) określenie zadań opiekuna w czasie wycieczki,
f) odpowiedzialność za apteczkę pierwszej pomocy,
g) dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki,
h) organizacja transportu, wyżywienia, noclegów uczestników,
i) zabezpieczenie powrotu uczestników wycieczki do miejsca zamieszkania w tym określenie i poinformowanie rodziców o czasie i miejscu zakończenia wycieczki,
j) dopilnowanie, aby wszyscy uczestnicy wycieczki mieli odpowiedni sprzęt i ekwipunek,
k) informowanie szkolnego inspektora BHP o ewentualnych wypadkach, które miały
miejsce w trakcie wycieczki.
3. Opiekunem wycieczki może być każdy nauczyciel, a po uzyskaniu zgody dyrektora,
inna pełnoletnia osoba.
4. Każdy opiekun zobowiązany jest do złożenia pisemnego oświadczenia o odpowiedzialności opiekunów za powierzonych mu uczestników wycieczki.
Oświadczenie może być częścią karty wycieczki lub stanowić odrębne pismo.
5. Do obowiązków opiekunów należy :
a) sprawowanie opieki nad powierzonymi uczniami,
b) współdziałanie z kierownikiem wycieczki w okresie realizacji programu,
c) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
d) wykonywanie innych zadań wyznaczonych przez kierownika wycieczki,
e) sprawdzanie stanu liczebnego grupy przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do miejsca docelowego.
§ 6 Zasady bezpieczeństwa
1. Uczestnicy wycieczek i imprez podlegają ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków. Kierownik wycieczki powinien sprawdzić czy uczniowie i opiekunowie objęci są takim ubezpieczeniem w ramach szkolnego ubezpieczenia grupowego i ewentualnie dokonać dodatkowego ubezpieczenia osób nie objętych ubezpieczeniem grupowym.
2. Na czas wycieczki organizator może tez wykupić dodatkowe ubezpieczenie.
3. W wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie,których stan zdrowia nie pozwala na realizację programu wycieczki. Deklaracje o stanie zdrowia wypełniają rodzice.
4. Przy organizacji wycieczki należy przestrzegać zasad ustalania ilości opiekunów:
a) na wycieczce przedmiotowej lub turystyczno – krajoznawczej udającej się poza teren szkoły w obrębie miasta Sępólna Kraj. bez korzystania z publicznych środków lokomocji, opiekę sprawuje co najmniej jeden opiekun nad grupa 30 uczniów,
b) jeżeli wycieczka udaje się poza teren szkoły lub poza Sępólno Kraj. i korzysta z publicznych środków lokomocji opiekę sprawuje jeden opiekun nad grupą do 15 uczniów,
c) przy przejazdach pociągiem jeden opiekun opiekuje się 9 uczniami a na trasie powyżej 100 km musi być zapewniona rezerwacja miejsc siedzących,
d) na wycieczkach turystyki kwalifikowanej opiekę nad grupą 10 osobową sprauje 1 opiekun,
e) wycieczki wysokogórskie – 1 opiekun na 5 uczniów + górski przewodnik
turystyczny,
f) wycieczki rowerowe – 1 opiekun na 20 uczniów,
5. Nauczyciele, którzy w ramach wycieczki korzystają z kąpielisk lub basenów powinni
zapoznać się z regulaminami kąpieliska lub basenu, uzgodnić sposób korzystania z kierownikiem obiektu i zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom (szczegółowe warunki bezpieczeństwa zawarte są w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6.05.1997 Dz.U. Nr 57 poz. 358)
6. Opiekun grupy zobowiązany jest sprawdzić stan liczebny przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do miejsca docelowego.
7. Przepisy zabraniają prowadzenia wycieczek z młodzieżą podczas śnieżycy,burzy i gołoledzi i na trasach z zagrożeniem lawinowym.
8. Zaginięcie:
a) każdy z uczestników powinien znać – miejsce noclegu, trasę wycieczki, miejsce zbiórki, postoju, kolor szlaku turystycznego, docelowe schronisko itp.,
b) w przypadku zaginięcia uczeń(uczniowie) bezwzględnie pozostają w miejscu zaginięcia,
c) kierownik lub opiekun zawiadamia policję, dyrektora szkoły, rodziców, a jeśli zaginięcie nastąpiło w górach, zawiadamia GOPR.
10. Przejazdy autokarowe:
a) opiekun powinien przebywać ze swoją grupą w pojeździe,
b) ilość uczestników wycieczki nie może przekraczać ilości miejsc siedzących w pojeździe,
c) przejście wewnątrz autokaru musi być wolne,
d) opiekunowie zajmują miejsca przy drzwiach oraz w środkowej części pojazdu,
e) należy zabronić uczniom w czasie przejazdu spacerowania po autokarze, siedzenia tyłem, na oparciu itp.
f) uczestnicy wycieczki mają obowiązek przestrzegać przepisów ruchu drogowego i wykonywać polecenia kierowcy autokaru,
g) bagaż uczestników powinien być umieszczony w bagażniku i na półkach,
h) przerwy dla odpoczynku i załatwienia potrzeb fizjologicznych należy organizować tylko na terenie specjalnych parkingów,
i) po każdej przerwie należy sprawdzić stan liczebny grupy.
11. Przejazdy pociągiem
a) opiekun musi przebywać z grupą w wagonie, nie wolno rozdzielać grupy na dwa lub więcej wagonów,
b) należy zabronić uczniom opuszczania wagonu i wychylania się przez okna,
c) w czasie postoju uczniowie powinni znajdować się na swoich miejscach,
d) bilety na przejazd, zaświadczenie o przejeździe grupowym oraz legitymacje szkolne powinien posiadać kierownik wycieczki.
12. Zasady poruszania się grupą w miejscowościach:
a) przed rozpoczęciem zwiedzania każdy uczestnik musi być poinformowany o harmonogramie wycieczki, miejscu pobytu docelowego, aby w razie zagubienia się potrafił dotrzeć do miejsca zbiórki,
b) w trakcie pieszego poruszania się po mieście opiekunowie powinni tak podzielić się obowiązkami, aby jeden znajdował się na czele grupy i kierował nią, a drugi zamykał grupę,
c) opiekunowie powinni poruszać się w granicach kontaktu wzrokowego,
d) prowadzenie grupy powinno odbywać się zgodnie z zasadami ruchu drogowego,
e) w przypadku korzystania ze środków komunikacji miejskiej należy zadbać, aby uczestnicy wycieczki:
• znajdowali się w jednym pojeździe lub jednej jego części (dot.autobusu, tramwaju, metra, kolejki),
• znali nazwę przystanku, na którym grupa będzie wysiadać,
• posiadali ważne bilety na przejazd,
§ 7 Postanowienia końcowe
1. Wycieczka jest częścią działalności dydaktycznej i wychowawczej szkoły. W czasie ej trwania opiekunów i uczniów obowiązują przepisy zawarte w Statucie Szkoły oraz w Regulaminie Wycieczki.
2. Zgody na przeprowadzenie wycieczki wyraża dyrektor szkoły .
3. Jeżeli wszystkie wymogi organizacyjne dotyczące wycieczki nie zostaną spełnione dyrektor może nie udzielić zgody na wycieczkę.
4. Wszystkie pisma wysyłane w sprawie wycieczki powinny być podpisane przez kierownika wycieczki i zatwierdzone przez dyrektora szkoły.
5. Wyjścia poza teren szkoły i wycieczki przedmiotowe organizowane w ramach zajęć szkolnych należy odnotować w dzienniku lekcyjnym . Kierownik powinien mieć przy sobie podczas wycieczki listę jej uczestników.
6. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce uczestniczą w zajęcia lekcyjnych.dyrektor może tymczasowo przydzielić uczniów do innego oddziału. Listę uczniów oraz przydział do klas sporządza wychowawca.
7. W razie wypadku uczestników wycieczki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące
postępowania w razie wypadków w szkołach i placówkach dydaktycznych.
8. Sprawy nieuregulowane niniejszymi przepisami i zasadami reguluje Statut Szkoły
oraz przepisy wyższego rzędu.
..................................................... ....................................................................
(pieczęć szkoły) (data i podpis dyrektora szkoły)
Dokument przyjęto uchwałą rady pedagogicznej z dnia .................................................
Sępólno Kraj. .........................................................
KARTA WYCIECZKI (IMPREZY) z harmonogramem i preliminarzem
Cel i założenia programowe wycieczki (imprezy) .....................................................................
...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Trasa wycieczki (imprezy) .........................................................................................................
....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Termin ............................... ilość dni................... klasa/grupa ....................................................
Liczba uczestników ................................
Kierownik (imię i nazwisko) .....................................................................................................
Liczba opiekunów: ..................................
Środek lokomocji ........................................................................................................................
Nr telefonu kontaktowego podczas wycieczki.............................................................................
OŚWIADCZENIE
Zobowiązuję się do przestrzegania przepisów dotyczących zasad bezpieczeństwa na wycieczkach i imprezach dla dzieci i młodzieży.
Opiekunowie wycieczki (imprezy) Kierownik wycieczki (imprezy)
(imiona i nazwiska oraz podpisy)
1........................................................................ ...................................................
2....................................................................... /podpis/
3.......................................................................
4.......................................................................
HARMONOGRAM WYCIECZKI (IMPREZY)
REGULAMIN WYCIECZKI
do …………………………………. w terminie: …………………………………………….
Statut Szkoły określa prawa i obowiązki ucznia zarówno w czasie pobytu w szkole jak i czasiewycieczek organizowanych przez szkołę.
W czasie wycieczki szkolnej oprócz postanowień Statutu Szkoły każdy uczestnik wycieczki zobowiązany jest do przestrzegania niniejszego regulaminu, przepisów ruchu
drogowego, regulaminów dotyczących odwiedzanych miejsc, zasad bezpieczeństwa i innych zasad wynikających z przepisów lokalnych
Uczestnicy wycieczki zobowiązani są do:
1. Zachowywania się w sposób zdyscyplinowany i kulturalny.
2. Dbania o dobre imię własne i szkoły.
3. Stosowania się do poleceń wydawanych przez opiekunów lub przewodników.
4. Nie oddalania się od grupy bez uprzedniego zgłoszenia opiekunowi i uzyskania od niego odpowiedniego zezwolenia.
5. Przestrzegania przepisów ruchu drogowego i zachowywać ostrożność na ulicach i w
miejscach, w których może grozić jakiekolwiek niebezpieczeństwo.
6. Stosowania ogólnych zasad bezpieczeństwa i szczegółowych ustaleń zależne od miejsca pobytu.
7. Zgłaszania opiekunom informacji o wszystkich zagrożeniach mających wpływ na bezpieczeństwo uczestników.
8. Kulturalnego odnoszenia się do opiekunów, innych uczestników wycieczki i innych osób.
9. Traktowania z należytym szacunkiem obiektów zabytkowych i eksponatów muzealnych.
10. Nie śmiecenia, nie niszczenia zieleni, nie płoszenia zwierząt, nie hałasowania.
11. Ponoszenia kosztów za spowodowanie zniszczenia lub uszkodzenia.
12. Postępowania w miejscach noclegowych zgodnie z obowiązującym tam regulaminem.
13. Przestrzegania godzin ciszy nocnej.
14. Przestrzegania bezwzględnego zakazu spożywania alkoholu, palenia tytoniu i zażywania środków odurzających.
15. Przebywania w przydzielonych na nocleg pokojach w godzinach ustalonych przez
opiekunów.
Za nieprzestrzeganie regulaminu uczeń może być ukarany zgodnie z przepisami statutu
szkoły.
Podpis ucznia Podpis rodzica
Sępólno Kraj. .........................................................
PRELIMINARZ WYCIECZKI (IMPREZY)
I. Dochody
1. Wpłaty uczestników: liczba osób……….x koszt wycieczki…………. = …………. zł
2. Inne wpłaty…………………………………………………………………………….
Razem dochody: ………………………………...................
II. Wydatki
1. Koszt wynajmu autokaru:…………………………………………………………….
2. Koszt noclegu:…………………………………………………………………………
3. Koszt wyżywienia:…………………………………………………………………….
4. Bilety wstępu: do teatru:…………………………….
do kina:………………………………
do muzeum:………………………….
inne:………………………………….
5. Inne wydatki (jakie):…………………………….............................................................
...........................................................................................................................................
Razem wydatki:.................................. Koszt na jednego uczestnika...........................
.............................................................
/podpis kierownika wycieczki/
Zatwierdzam
..........................................
/pieczęć i podpis dyrektora szkoły/
..............................................
/podpis kierownika wycieczki/
Sępólno Kraj. .........................................................
ZGODA RODZICÓW /OPIEKUNÓW/ NA UDZIAŁ DZIECKA W WYCIECZCE /IMPREZIE/
..................................................
/imię i nazwisko rodzica / piekuna/
..............................................................................................................................
/adres/
...............................................
/telefon/
OŚWIADCZENIE
Wyrażam zgodę na udział syna / córki ...............................................................................
w wycieczce do ..................................................................................................................
która odbędzie się w dniu / dniach.....................................................................................
Oświadczam, że nie ma przeciwwskazań lekarskich, aby syn/córka uczestniczył/a w wycieczce.
Inne istotne informacje, które rodzice/opiekunowie chcą przekazać organizatorowi wycieczki.............................................................................................................................
.............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
.................................................. .........................................................
/data/ /podpis rodziców / opiekunów
Sępólno Kraj. .........................................................
ROZLICZENIE WYCIECZKI / IMPREZY
Wycieczka (impreza) szkolna do …………………………………………………………
zorganizowana w dniu....…………...................…przez……………….............................
I. Dochody
1. Wpłaty uczestników: liczba osób……….x koszt wycieczki…………. = …………. zł
2. Inne wpłaty…………………………………………………………………………….
Razem dochody: ………………………………
II. Wydatki
1. Koszt wynajmu autobusu:…………………………………………………………….
2. Koszt noclegu:…………………………………………………………………………
3. Koszt wyżywienia:…………………………………………………………………….
4. Bilety wstępu: do teatru:…………………………….
do kina:………………………………
do muzeum:………………………….
inne:………………………………….
5. Inne wydatki (jakie):……………………………..........................................................
.......................................................................................................................................
......................................................................................................................................
Razem wydatki:……………………………………….
III. Koszt wycieczki (imprezy) na jednego uczestnika: …………………
IV. Pozostała kwota w wysokości ……………………zł
………………………………………………………………………….............................
.............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
(określić sposób zagospodarowania kwoty – np. zwrot, wspólne wydatki klasowe, itp.)
Uczestnicy wycieczki (np. samorząd klasowy) Kierownik wycieczki
1. ……………………………………..
2. ……………………………………… ..................................
3……………………………………….. /podpis/
Uwagi o przebiegu wycieczki (np. przebieg realizacji harmonogramu, problemy wychowawcze itp.)......................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Rozliczenie przyjął:
……………………………………..
(data i podpis dyrektora szkoły)
Publikacja dnia: 30.04.2024
Dokument z dnia: 01.03.2011
Dokument oglądany razy: 7 828