Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility0
 
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 30.04.2024, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: Aktualizacja

Program Wychowawczno - Profilaktyczny

PROGRAM WYCHOWAWCZO
- PROFILAKTYCZNY
ZESPOŁU SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM

WRZESIEŃ 2023 R.


I. PODSTAWA PRAWNA:
• Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
• Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
• Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm).
• Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.).
• Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.).
• Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1119 ze zm.).
• Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 2050 ze zm.).
• Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 276 ze zm.).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej I Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.) lub
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz.467 ze zm.).
• Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
• Statut Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Sępólnie Krajeńskim

• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 lipca 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. z 2023 r. po 1367) – zmiana w zakresie 13 ( dot. Modyfikacji programu wychowawczo – profilaktycznego).

Ponadto wykorzystano:

• Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” – sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie kwiecień 2020 – styczeń 2021).
• Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego” – sporządzony na zlecenie MEiN (oparty na wynikach badań wśród uczniów, rodziców, nauczycieli w okresie kwiecień 2020 – styczeń 2021).

II. WSTĘP

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Zespole szkół Ponadpodstawowych opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
• wyników ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej),
• wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
• ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki,
• wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
• innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).

Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
• powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły
• zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie
• respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski)
• współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły)
• współodpowiedzialność za efekty realizacji programu
• inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

III. MISJA SZKOŁY

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
Wciąż wysoki priorytet ma profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów. Odroczone w czasie, ale wciąż obecne psychologiczne skutki epidemii COVID-19,

spotęgowane nowym zagrożeniem wywołanym wojną w Ukrainie, stanowią nadal duże zagrożenie dla psychicznego dobrostanu uczniów. Misją szkoły jest „osiągnięcie zaburzonej równowagi między przewartościowanym nauczaniem, a niedowartościowanym wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę”.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 ustalone przez ministra edukacji wpisują się w takie ujęcie misji szkoły – w szczególności następujące z nich:
• Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
• Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
• Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
• Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
• Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.

IV. SYLWETKA ABSOLWENTA

Dążeniem Zespołu Szkół Ponadpodstawowych jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
• kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności
• zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia
• szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych

• prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne
• zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły
• przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi (np. COVID-19) i cywilizacyjnymi
• zna i rozumie zasady współżycia społecznego
• jest tolerancyjny
• korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne
• jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny
• posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych
• zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej m.in. zagrożeniem epidemicznym, przymusowa migracją, zagrożeniem militarnym, zagrożeniem ekologicznym) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej, permanentnego stresu, wszechobecnego przeciążenia informacyjnego, zderzenia z odmiennością kulturową)
• rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych, konflikty z prawem)
• szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy, nabywa stałe sprawności w czynieniu dobra
• jest odporny na niepowodzenia
• integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole
• inne (ważne z perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych i profilaktycznych szkoły).

V. DIAGNOZA ŚRODOWISKA SZKOLNE

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
• wyników diagnozy przeprowadzonej we współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w ramach projektu „W naszej mocy jest świat bez przemocy”. Badaniami objęto 100 uczniów ZSP
• relacji wychowawców klas na temat problemów wychowawczych w danej klasie
• informacji pozyskanych od nauczycieli
• rozmów z uczniami, zarówno indywidualnych, jak i grupowych
• rozmów z rodzicami, zarówno indywidualnych, jak i grupowych
• analizy dokumentacji szkolnej oraz obserwacji zachowań uczniów w sytuacjach szkolnych
• analizy sytuacji rodzinnej i środowiskowej uczniów
• wyników nadzoru pedagogicznego
• ewaluacji programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2020-2022
• wniosków i analiz (zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych)
• oceny działalności dydaktycznej i wychowawczej w Technikum i Branżowej Szkole I Stopnia
• rocznych sprawozdań doradcy zawodowego
• rocznych sprawozdań z działalności wychowawczo-opiekuńczej psychologa i pedagoga szkolnego
• innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły.


Nadrzędnym celem profilaktyki jest zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykowanym, a także ochrona uczniów przed zakłóceniami rozwoju. Prowadzenie młodych ludzi ku dojrzałości jest zarówno wychowaniem, jak i profilaktyką prowadzoną przede wszystkim przez dom rodzinny, a jedynie wspomaganą przez szkołę. Szkoła w swych działaniach stara się przede wszystkim osłabić tzw. czynniki ryzyka oraz wzmocnić czynniki chroniące. Przez czynniki ryzyka należy rozumieć indywidualne cechy i zachowania uczniów lub wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, które wiążą się z wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia zachowań ryzykownych stanowiących zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, zdrowia, bezpieczeństwa lub funkcjonowania społecznego. Przez czynniki chroniące należy rozumieć indywidualne cechy

i zachowania uczniów lub wychowanków, cechy środowiska społecznego i efekty ich wzajemnego oddziaływania, których występowanie wzmacnia ogólny potencjał zdrowotny ucznia lub wychowanka i zwiększa jego odporność na działanie czynników ryzyka.

VI. CELE OGÓLNE

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1) fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych, w tym w zakresie przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym
2) psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników)
3) społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw pro społecznych w sytuacji kryzysowej (np. zagrożenie epidemiologiczne, sytuacja kryzysowa uczniów z Ukrainy)
4) aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu (np. zagrożenie epidemiologiczne, militarne, ekologiczne).

DZIAŁALNOŚĆ WYCHOWAWCZA OBEJMUJEW SZCZEGÓLNOŚCI:

1) współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta
2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych
3) współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych
4) wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną
5) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami
6) kształtowanie u uczniów postawy akceptacji i ciekawości poznawczej wobec różnic kulturowych prezentowanych przez uczniów – cudzoziemców
7) doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów
8) wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów, uwrażliwianie rodziców na znaczenie relacji w rodzinie w rozwoju dzieci i młodzieży
9) doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym
10) wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania aktywności fizycznej
11) wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie
12) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym

13) przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej
14) wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
15) wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków.

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

DZIAŁALNOŚĆ EDUKACYJNA OBEJMUJE W SZCZEGÓLNOŚCI:

1) poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach
2) doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego
3) rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów
4) doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży
5) poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, wychowawców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej zagrożeniem epidemiologicznym, militarnym, ekologicznym, zaburzonymi relacjami w rodzinie) na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą

6) kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji
7) kształtowanie krytycznego myślenia i wspomagania uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu
8) poszerzanie wiedzy uczniów na temat metod zapobiegania epidemiom, przeciwdziałanie chorobom cywilizacyjnym, wyczerpaniu nerwowemu, wykluczeniu społecznemu
9) poszerzanie wiedzy uczniów na temat konsekwencji nadużywania multimediów (uzależnienie cyfrowe)
10) Doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnienia od multimediów.

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

DZIAŁALNOŚĆ INFORMACYJNA OBEJMUJE W SZCZEGÓLNOŚCI:

1) dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, a także działań podejmowanych na rzecz kompensowania negatywnych skutków problemów cywilizacyjnych i społecznych (brak aktywności fizycznej, otyłość, depresja, zaburzone relacje rodzinne, uzależnienia od technologii cyfrowych)
2) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków

odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych
3) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych, jako skutków sytuacji traumatycznych i kryzysowych (np. działania wojenne na Ukrainie)
4) przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
5) informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów
o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz
o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią oraz uzależnieniami od innych środków zmieniających świadomość
6) udostępnianie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku uzależnienia cyfrowego (np. możliwość udziału w Pilotażowym Programie skierowanym do dzieci i młodzieży
7) udostępnianie informacji o możliwościach różnorodnego wsparcia uczniów z Ukrainy.


Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA OBEJMUJE W SZCZEGÓLNOŚCI:

1) wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych
2) wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych
3) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych

substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia
4) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenie kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły
5) wspieranie uczniów i wychowanków, u których zaobserwowano uzależnienie do technologii cyfrowych, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły. Przekierowanie ich uwagi na rozwój intelektualnych zainteresowań oraz angażowanie uczniów do aktywności w różnych dziedzinach.

Działania te obejmują w szczególności:
1) realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych
2) przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej
3) kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych
4) poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji, objawów uzależnienia od technologii cyfrowych, objawów chorób cywilizacyjnych (np. nadwaga, brak aktywności fizycznej)
5) doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych
6) włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychotropowych.

Działalność profilaktyczna:
w przypadku profilaktyki uniwersalnej – wspieranie wszystkich uczniów w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczenie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków i substancji psychoaktywnych
w przypadku profilaktyki selektywnej – wspieranie uczniów, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na rozwój zachowań ryzykownych
w przypadku profilaktyki wskazującej – wspieranie uczniów, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków i substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
Szkoła jest zobowiązana do podejmowania działań interwencyjnych, polegających na powiadomieniu policji, dotyczy to sytuacji kryzysowych, w szczególności takich, gdy młodzież używa, posiada lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe.

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
• wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej
• wzbudzanie poczucia przynależności do grupy
• odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej w szkole, klasie (reintegracja)
• rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości
• utrwalanie u uczniów świadomego respektowania na co dzień reguł sanitarnych przyjętych na czas epidemii
• budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej
• przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom
• przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych
• troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców
• minimalizowanie negatywnych skutków sytuacji kryzysowej wywołanej działaniami wojennymi na terenie Ukrainy, w jakiej znaleźli się uczniowie przybyli z tego państwa.

Zadania profilaktyczne programu to:
• zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole
• znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły
• promowanie zdrowego stylu życia
• kształtowanie nawyków prozdrowotnych
• rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków)
• eliminowanie z życia szkolnego hejtu, agresji i przemocy rówieśniczej
• niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji
• wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość
• uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
• uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku w sytuacjach trudnych (rodzina, nauczyciele, specjaliści).

VII. WSPÓŁPRACA SZKOŁY Z INSTYTUCJAMI W ZAKRESIE PROFILAKTYKI UZALEŻNIEŃ:
Szkoła przy prowadzeniu działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii współpracuje z:
- Stacją Epidemiologiczno-Sanitarną
- Policją, Sądami, Kuratorami, Specjalistą ds. Nieletnich
- Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- Poradnią Terapii Uzależnień i Współuzależnień od Alkoholu w Sępólnie Kraj.
- Punktem Profilaktyczno – Konsultacyjnym ds. Przeciwdziałania Narkomani
- Ośrodkiem Pomocy Społecznej
- Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną
- Podmiotami realizującymi świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej
- Psychologami
- Pracodawcami

VIII. STRUKTURA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH


1. DYREKTOR

• stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole
• sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły
• inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów
• stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły
• współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem szkolnym oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań
• czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego
• nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły
• motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne
• monitoruje współpracę pedagoga specjalnego z nauczycielami, wychowawcami, innymi specjalistami oraz umacnia wspierającą rolę pedagoga specjalnego w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia w szkole
• stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów
• inspiracje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia

• dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału w zajęciach sportowych, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych
• dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców, pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami
• czuwa nas wykorzystaniem lekcji wychowawczych do budowania systemu wsparcia psychicznego uczniów
• czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów
• czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog specjalny, pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych
• inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno wspierać uczniów z uwagi na to, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczeniem lub przechodzą kryzys psychiczny
• nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.


2. WICEDYREKTOR

• pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności w placówce
• sprawuje nadzór pedagogiczny
• sporządza tygodniowy plan zajęć dydaktycznych
• organizuje zastępstwa doraźne i długoterminowe
• obserwuje zajęcia lekcyjne i inne zajęcia prowadzone przez nauczycieli według planu obserwacji szkoły

• opracowuje harmonogram dyżurów nauczycielskich na terenie szkoły, kontroluje realizację programów nauczania wybranych przedmiotów, kontroluje dokumentację szkolną (dzienniki, arkusze, kronikę szkoły, dziennik działalności pozalekcyjnej)
• współpracuje z Radą Samorządu Uczniowskiego i Radą Rodziców
• opracowuje Plan Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli
• rozlicza miesięcznie nauczycieli z wykonywanych zastępstw
• współpracuje przy opracowaniu projektu organizacyjnego szkoły
• opracowuje harmonogram konkursów przedmiotowych i innych imprez objętych kalendarzem imprez gminnych, powiatowych, wojewódzkich
• sprawuje nadzór nad praktykami studenckimi
• sprawuje nadzór nad przygotowaniem organizacji wycieczek szkolnych i wyjść do najbliższego otoczenia
• nadzoruje nad organizacją imprez i uroczystości szkolnych
• wykonuje polecenia dyrektora szkoły nieujęte w zakresie obowiązków, a wynikające z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa uczniów i rytmiczna pracę szkoły.

3. KIEROWNIK SZKOLENIA PRAKTYCZNEGO

• programuje i organizuje proces praktycznej nauki zawodu
• współdziała z nauczycielami przedmiotów zawodowych i instruktorami praktycznej nauki zawodu w sprawach koordynacji programów nauczania
• współpracuje z nauczycielami-wychowawcami, pedagogiem szkolnym i instruktorami praktycznej nauki zawodu w sprawach wychowawczo-opiekuńczych
• organizuje egzaminy końcowe oraz czuwa nad prawidłowością ich przebiegu informuje dyrektora szkoły, Radę Pedagogiczną i organ prowadzący szkołę o przebiegu kontroli praktycznej nauki zawodu, jej efektach, o przebiegu egzaminów końcowych i ich wynikach
• organizuje i nadzoruje zajęcia praktyczne uczniów technikum
• uprawnienia:
 kontroluje realizację programów nauczania zawodu
 kontroluje dokumentację osobową pracowników młodocianych

 kontroluje stan bhp, stan sanitarny oraz zabezpieczenia ppoż. w miejscach pracy, sporządza protokoły kontroli, omawia zalecenia i spostrzeżenia z kierownictwem zakładu szkolącego oraz kontroluje realizację tych zaleceń
wnioskuje w przypadku naruszenia obowiązujących przepisów dotyczących zatrudnienia i kształcenia zawodowego pracownika młodocianego o pozbawienie instruktorów prawa nauczania zawodu.

4. RADA PEDAGOGICZNA
• uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami
• dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania
• dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami czasu epidemii oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki, a także depresją i uzależnieniami od technologii cyfrowych
• opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców
• opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i uzależnieniami od technologii cyfrowych
• uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
• uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.

5. NAUCZYCIELE

• współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań

wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego
• reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia
• reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, w tym od technologii cyfrowych
• przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją i innymi negatywnymi skutkami epidemii COVID-19
• udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, skutków długotrwałej izolacji społecznej, ograniczeń i nieprzewidywanych zmian związanych z epidemią COVID-19
• wspierają uczniów – cudzoziemców w pokonywaniu trudności związanych z wcześniejszym kształceniem za granica oraz różnicami kulturowymi, w tym uczniów z Ukrainy w szczególności z powodu sytuacji kryzysowej, w jakiej się znaleźli
• zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania
• kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji
• rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach
• wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia


6. WYCHOWAWCY KLAS

• diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania
• rozpoznają potrzeby uczniów w zakresie ochrony zdrowia psychicznego, w tym zagrożenia wynikające np. z długotrwałej izolacji społecznej w okresie epidemii, zaburzonych relacji rówieśniczych i rodzinnych, sytuacji kryzysowej uczniów ukraińskich
• rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych, a także nadużywaniem technologii cyfrowych

• na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów
• przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy
• zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły
• są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu
• oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami – uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające np. z doświadczanego kryzysu, choroby, izolacji społecznej, nieprawidłowych relacji rówieśniczych, itp.
• współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem specjalnym, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach
• wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji
• rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców
• dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej
• podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zrachowaniom podopiecznych
• współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży
• podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.


7. ZESPÓŁ WYCHOWAWCÓW

• opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych

• analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów
• promuje doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb
• ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy
• przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły
• uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów
• inne, wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.


8. PEDAGOG SPECJALNY, M.IN.

• współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami i uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa
uczniów w życiu szkoły oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami
- prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów
- rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
• udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami
• współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny)
• przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.

9. PEDAGOG SZKOLNY/PSYCHOLOG SZKOLNY

• diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów
• uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów
• zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach
• współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego
• zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów
• współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów
• współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
• wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji
problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia
• rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów
• aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych
• wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny (Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”)
• promuje budowanie dobrych , wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami
społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.

10. RODZICE

• współtworzą szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny
• uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły
• uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów
• uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę
• zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole
• współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie
• dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów
• Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły.

11. BIBLIOTEKA SZKOLNA

• rozwija zainteresowania czytelnicze
• przygotowuje do samokształcenia poprzez umiejętne pozyskiwanie, segregowanie i opracowywanie informacji pochodzących z różnych źródeł
• rozwija wrażliwość na poszanowanie książek i dóbr kultury
• kształtuje umiejętności uczniów w zakresie krytycznego i umiejętnego korzystania z technologii informacyjnej i mediów
• przeprowadza zajęcia biblioteczne
• współpracuje z organami szkoły oraz wspiera nauczycieli w ich pracy
• w ramach Programu Wychowawczego Biblioteki realizuje różnorodne działania wychowawcze, w tym prospołeczne i promujące zdrowy styl życia
• włącza się do realizacji Programu Profilaktycznego
• nauczyciel bibliotekarz opiekuje się Internetowym Centrum Informacji Multimedialnej (ICIM)
• prowadzi internetową stronę szkoły
• opracowuje materiały promocyjne o ofercie edukacyjnej szkoły.

12. DORADCA ZAWODOWY

• diagnozuje potrzeby uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe
• udziela pomocy w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej
• współpracuje z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego
• śledzi losy absolwentów szkoły.


13. SAMORZĄD UCZNIOWSKI

• jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem
• uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły
• uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów
• współpracuje z Zespołem Wychowawczym i Radą Pedagogiczną
• reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego
• organizuje imprezy szkolne (imprezy, gazetki okolicznościowe)
• dba o dobre imię szkoły
• uczy postaw prospołecznych, prorodzinnych i obywatelskich
• podejmuje akcje na rzecz osób potrzebujących
• może podejmować działania z zakresu wolontariatu.

X. KALENDARZ IMPREZ I UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH

• uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
• porządkowanie grobów nieznanego żołnierza
• Dzień Edukacji Narodowej
• Narodowe Święto Niepodległości
• andrzejki szkolne
• mikołajki klasowe

• szkolne spotkanie opłatkowe
• szkolne kolędowanie
• studniówka
• szkolne walentynki
• pierwszy dzień wiosny
• Dzień Ziemi
• pożegnanie abiturientów
• szkolne obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja
• Dzień Promocji Zdrowia
• zakończenie roku szkolnego.

XI. OSIĄGNIĘCIA I EFEKTY PROGRAMU ORAZ OCZEKIWANE POSTAWY UCZNIÓW

• utrzymanie wizerunku szkoły przyjaznej i bezpiecznej
• poprawa frekwencji uczniów na lekcjach
• właściwe zachowanie uczniów wobec kolegów i dorosłych, zminimalizowanie zjawiska agresji w szkole (w tym agresji słownej i wulgaryzmów)
• wzrost świadomości i wiedzy uczniów na temat negatywnych skutków palenia papierosów, picia alkoholu i eksperymentowania ze środkami zmieniającymi świadomość (w tym używania aplikatorów typu e-papieros)
• wspieranie nauczycieli w zakresie stosowania różnorodnych metod pracy oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej
• stosowanie przez wszystkich pracowników szkoły jednolitych procedur w celu szybkiej i adekwatnej interwencji
• zbudowanie (utrzymanie) przyjaznych relacji pomiędzy uczniami i ich rówieśnikami oraz uczniami a osobami dorosłymi,
• ukształtowanie umiejętności porozumiewania się i utrzymywania dobrych relacji z innymi ludźmi
• wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, podejmowania odpowiedzialnych decyzji z punku widzenia wyboru przyszłej drogi

życiowej, przestrzegania prawa, zdrowia fizycznego i psychicznego oraz bezpieczeństwa osobistego
• sprawne funkcjonowanie uczniów w życiu osobistym i społecznym
• ukształtowanie postaw społecznie pożądanych, nastawionych na współdziałanie i szacunek do drugiego człowieka oraz umiejętność wspierania innych
• zdiagnozowanie szkolnych potrzeb w zakresie działań profilaktycznych
• stworzenie warunków do indywidualnego rozwoju uzdolnień i zainteresowań uczniów, poszerzanie oferty zajęć pozalekcyjnych
• wykształcenie u uczniów umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych
• wykształcenie umiejętności odmowy asertywnej i radzenia sobie z presją grupy i środowiska
• organizowanie i aktywne uczestnictwo w indywidualnych i zespołowych formach aktywności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej
• stosowanie różnorodnych form relaksu po pracy umysłowej i fizycznej
• znajomość zasad postępowania w przypadku zagrożeń
•umiejętność udzielania pierwszej pomocy poszkodowanym w stanach zagrażających życiu i zdrowiu człowieka
• znajomość głównych czynników sprzyjających i zagrażających zdrowiu człowieka oraz przyczyn najczęstszych zaburzeń i chorób.

XII. EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZO – PROFILAKTYCZNEGO

1. Ewaluacja Programu Wychowawczo-Profilaktycznego ma na celu wskazanie, czy podjęte działania są skuteczne i osiągany jest efekt w postaci prawidłowego rozwoju psychospołecznego i fizycznego uczniów.
2. Ocena efektów i skuteczności podejmowanych działań w ramach Programu będzie dokonywana poprzez:
• badania ankietowe uczniów, rodziców i nauczycieli
• bezpośrednie rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami
• obserwacje zachowań uczniów
• analizę wyników nauczania

• analiza sprawozdania z pracy nauczycieli i zespołów przedmiotowych
• zapisy w dziennikach lekcyjnych i zajęć pozalekcyjnych
• analiza sprawozdania z nadzoru pedagogicznego
• analiza sprawozdania z działalności wychowawczo-opiekuńczej pedagoga i psychologa szkolnego
• analiza sprawozdania doradcy zawodowego
• analiza sprawozdania zespołów wychowawczych
• analiza sprawozdania z pracy wychowawczo-profilaktycznej w poszczególnych klasach
• analiza sprawozdania z realizacji udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
• opinie osób i instytucji współpracujących ze szkołą, ocenę wskaźników ilościowych, takich jak:
• frekwencja uczniów na zajęciach lekcyjnych
• liczba uczestników zajęć pozalekcyjnych (% ogółu uczniów)
• liczba uczniów działających w kołach zainteresowań, artystycznych, sportowych
• liczba uczniów przystępujących do konkursów, liczba laureatów
• ilość wycieczek organizowanych przez szkołę
• liczba rodziców zaangażowanych w pracę szkoły
• liczba uczniów uczestniczących w programach profilaktycznych, warsztatach zajęciach edukacyjno-wychowawczych, ocenę wskaźników jakościowych, czyli rodzaj aktywności uczniów w szkole i poza nią, takich jak:
• udział uczniów w zadaniach dotyczących wolontariatu
• udział w akcjach promujących zdrowy styl życia
• aktywność uczniów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych
• umiejętności, wiadomości, postawy uczniów
• samopoczucie uczniów w danej klasie, szkole
• przyczyny nieobecności uczniów na zajęciach
• postęp w zachowaniu i nauce
• współpraca ze środowiskiem lokalnym.

3. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny będzie modyfikowany w zależności od aktualnych potrzeb i występujących problemów.

XIII. USTALENIA KOŃCOWE

1. Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy pracownicy szkoły.
2. Dyrektor szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.
3. Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest otwarty, może być modyfikowany w trakcie realizacji.
4. Realizowany Program podlega monitorowaniu i ewaluacji.



Opublikował: Karol Malczewski
Publikacja dnia: 30.04.2024
Podpisał: Eugeniusz Szwochert
Dokument z dnia: 01.03.2011
Dokument oglądany razy: 2 263