Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility0
 
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 30.04.2024, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: Aktualizacja

Program profilaktyki szkolnej

REGULAMIN BIBLIOTEKI
(Szkolnego Centrum Biblioteczno-Informacyjnego)
Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Sępólnie Krajeńskim


1. W szkole funkcjonuje biblioteka (tzw. Szkolne Centrum Biblioteczno-Informacyjne), wspólna dla wszystkich typów szkół wchodzących w skład zespołu. Służy realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych szkoły, potrzeb i zainteresowań uczniów, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy o regionie oraz wiedzy pedagogicznej wśród rodziców (opiekunów prawnych).


2. Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkolną. Posiada czytelnię wraz ze stanowiskami komputerowymi tworzącymi ICIM – Internetowe Centrum Informacji Multimedialnej, które wyposażone jest w program antywirusowy umożliwiający bezpieczne korzystanie z Internetu.
3. Użytkownikami biblioteki są: uczniowie i słuchacze szkoły dla dorosłych, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice (opiekunowie prawni), studenci odbywający praktyki pedagogiczne oraz absolwenci. Szczegółowe zasady korzystania z biblioteki, prawa i obowiązki czytelników, określone są w regulaminie

.
4. Biblioteka udostępnia swoje zbiory zgodnie z organizacją roku szkolnego.


5. Czas pracy biblioteki szkolnej jest corocznie dostosowywany przez Dyrektora szkoły do tygodniowego planu zajęć lekcyjnych tak, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć, przed ich rozpoczęciem, po ich zakończeniu oraz w czasie przerw międzylekcyjnych.


6. W czasie przeprowadzania skontrum czas udostępniania może być odpowiednio skrócony.


7. Nadzór nad pracą biblioteką szkolną sprawuje Dyrektor, który:
a) zapewnia odpowiednie pomieszczenie na bibliotekę, właściwe wyposażenie oraz środki na jej działalność
b) zatrudnia wykwalifikowaną kadrę zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
c) wydaje decyzję w sprawie przeprowadzenia skontrum zbiorów bibliotecznych oraz przekazania biblioteki, jeśli następuje zmiana pracownika
d) zatwierdza regulaminy biblioteki (m.in czytelni, wypożyczalni, korzystania z komputerów)
e) zapewnia warunki do doskonalenia zawodowego nauczycieli bibliotekarzy.

8. Zadania biblioteki:
a) gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie zbiorów bibliotecznych
b) obsługa czytelników poprzez udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej
c) zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników potrzeb czytelniczych i informacyjnych
d) wspieranie w realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego i profilaktycznego szkoły
e) pełnienie funkcji ośrodka informacji w szkole dla uczniów, nauczycieli i rodziców (opiekunów prawnych), o dokumentach gromadzonych w szkole
f) rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów, kształtowanie ich kultury czytelniczej, zaspokajanie potrzeb kulturalno-rekreacyjnych
g) współuczestniczenie w realizacji przygotowania czytelniczo-informacyjnego
h) zachęcanie uczniów do samokształcenia oraz korzystania z różnych mediów, źródeł informacji, bibliotek
i) wspieranie działalności opiekuńczo-wychowawczej szkoły w zakresie pomocy uczniom wymagającym opieki dydaktycznej i wychowawczej (zdolnym, z różnymi dysfunkcjami)
j) stwarzanie warunków do rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz spędzania wolnego czasu
k) wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania oraz wspomaganie w doskonaleniu zawodowym nauczycieli.


9. Do ewidencjonowania materiałów bibliotecznych i do inwentaryzacji zbiorów odpowiednie zastosowanie ma rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie ewidencji materiałów bibliotecznych.


10. Do inwentaryzacji zbiorów stosuje się metodę skontrum zgodnie z obowiązującymi przepisami. Skontrum przeprowadza się przy pomocy programu bibliotecznego Mol.


11. Biblioteka gromadzi materiały biblioteczne przeznaczone do rozpowszechniania niezależnie od nośnika fizycznego i sposobu zapisu treści (druki, dokumenty dźwiękowe, wizualne, audiowizualne, elektroniczne, które służą wypełnianiu zadań biblioteki.


12. Struktura zbiorów zależy od poziomu organizacyjnego i profilu szkoły, zainteresowań czytelników, zapotrzebowań nauczycieli i uczniów oraz możliwości finansowych szkoły.


13. Rodzaje zbiorów:
- wydawnictwa informacyjne i albumowe
- programy i podręczniki szkolne, materiały o egzaminach zewnętrznych
- lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego i innych przedmiotów
- literaturę popularnonaukową i naukową
- beletrystykę pozalekturową
- czasopisma dla uczniów i nauczycieli
- wydawnictwa z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki różnych przedmiotów nauczania
- literaturę dla rodziców z zakresu wychowania
- dokumenty audiowizualne, multimedialne
- edukacyjne programy komputerowe
- materiały regionalne i inne materiały według potrzeb.


14. Podstawowym źródłem finansowania biblioteki jest budżet szkoły.


15. Biblioteka może otrzymywać dotacje na swoją działalność od Rady Rodziców lub z innych źródeł, pod warunkiem, że działalność ta nie koliduje z realizacją jej podstawowych zadań.


16. Nauczyciel bibliotekarz na równi z innymi nauczycielami uczestniczy w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły. Jest członkiem Rady Pedagogicznej. Praca nauczyciela bibliotekarza obejmuje dwa zasadnicze obszary działania:
a) pedagogiczno-dydaktyczny
b) organizacyjno-techniczny.


17. Zadania nauczyciela bibliotekarza:
a) udostępnianie książek i innych źródeł informacji:
- gromadzenie zbiorów zgodnie z profilem szkoły, zainteresowaniami i potrzebami czytelników i szkoły
- ewidencja, opracowywanie i selekcja zbiorów
- prowadzenie informacji o zbiorach, upowszechnianie różnych źródeł
- pomoc w poszukiwaniu źródeł i doborze literatury
- udzielanie porad bibliograficznych
- prowadzenie rejestracji i statystyki wypożyczeń
- udostępnianie zbiorów biblioteki w formie wypożyczeń indywidualnych oraz wypożyczeń do pracowni przedmiotowych
- udzielanie informacji o nowych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych,
- odsyłanie do innych bibliotek
b) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną:
- komputeryzacja biblioteki: program Mol
- wyposażenie w sprzęt do edukacji czytelniczej i medialnej
- wzbogacanie biblioteki o pozycje książkowe i źródła medialne
- organizacja warsztatu informacyjnego (księgozbiór podręczny, opracowywanie katalogów, kartotek, teczek tematycznych, zestawień bibliograficznych)
- prowadzenie zajęć z przygotowania czytelniczo-informacyjnego przy współpracy z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania
- indywidualne doradztwo w doborze źródła informacji
c) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów, wyrabianie i pogłębianie nawyku czytania i uczenia się:
- poznanie zainteresowań czytelniczych uczniów
- inspirowanie do czytania i korzystania z różnych źródeł
- rozwijanie i rozbudzanie potrzeb czytelniczych uczniów związanych z nauką oraz indywidualnymi zainteresowaniami
- popularyzacja literatury zawodowej
- prowadzenie wizualnej prezentacji różnych źródeł
- realizacja wybranych treści z edukacji czytelniczo-informacyjnej służącej samokształceniu
- zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów (np. plastyczne), zachęcanie do działań twórczych
d) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną:
- propagowanie zbiorów związanych z historią miasta, regionu, ojczyzny
- wycieczki edukacyjne, wyjścia do kina - we współpracy z nauczycielami, wychowawcami
- prowadzenie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa - konkury, wystawki okolicznościowe, spotkania
- obchody świąt i różnych rocznic, ekspozycje tematyczne, wydarzenia czytelnicze poświęcone znanym autorom i ich dziełom
- gromadzenie materiałów w dziale "Regionalia"
- kultywowanie tradycji szkoły i regionu, zachęcanie uczniów do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym szkoły, miasta
- udział w spotkaniach z ciekawymi ludźmi, organizowanymi w szkole lub w innych ośrodkach kultury
- współpraca przy organizowaniu zbiórek i akcji charytatywnych.
Do zadań nauczyciela bibliotekarza należy także współpraca
- z uczniami:
a) udostępnianie zbiorów i upowszechnianie różnych źródeł, m.in. o egzaminach zewnętrznych
b) pomoc w poszukiwaniu, selekcji i opracowywaniu informacji oraz tworzeniu własnego warsztatu pracy samokształceniowej
c) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań czytelniczych i pasji
d) pogłębianie i wyrabianie nawyku czytania i samokształcenia, uczenia się
e) praca z uczniami uzdolnionymi, pomoc w przygotowywaniu do różnych konkursów, wspieranie ich w rozwijaniu ich uzdolnień poprzez naukę poszukiwania źródeł informacji wykraczających poza program nauczania
f) otaczanie opieką uczniów z trudnościami dydaktyczno-wychowawczymi poprzez pomoc w poszukiwaniu informacji
g) wspieranie indywidualnego rozwoju ucznia przy współpracy z pedagogiem szkolnym
h) upowszechnianie treści zdrowotnych w oparciu o program wychowawczo-profilaktyczny
i) rozwijanie aktywności społecznej uczniów poprzez uczestnictwo w akcjach społecznych organizowanych przez instytucje, placówki oświatowe i kulturalne
j) przygotowanie do aktywnego odbioru dóbr kultury i kultywowania tradycji kraju, regionu, miasta i szkoły
k) sprawowanie opieki nad uczniami oczekującymi na dodatkowe zajęcia, nieuczestniczącymi w lekcjach religii itp.
l) czuwanie nad bezpiecznym korzystaniem z Internetu i pomoc w prawidłowym korzystaniu z technologii informacyjnej
ł) organizacja kiermaszu używanych podręczników, pomoc w sprzedaży i kupnie książek
m) przygotowanie i zachęcanie do korzystania z innych bibliotek
- z nauczycielami:
a) wspieranie nauczycieli w procesie dydaktyczno-wychowawczym
b) wspomaganie w realizacji programów nauczania poprzez udostępnianie zbiorów
c) współuczestniczenie w edukacji czytelniczej uczniów, medialnej, informacyjnej
d) współpraca w zakresie rozbudzania i rozwijania potrzeb, zainteresowań czytelniczych, trudności w nauce uczniów
e) współdziałanie w tworzeniu warsztatu informacyjnego, uzgadnianie zakupów nowości i selekcji zbiorów z danego przedmiotu
f) informowanie o stanie czytelnictwa
g) organizacja wspólnych przedsięwzięć, np. konkursów, wycieczek, uroczystości itp.
h) gromadzenie materiałów opracowanych i przekazanych do biblioteki przez nauczycieli
i) udostępnianie sprzętu komputerowego do przygotowania się do zajęć oraz w celach samokształceniowych
j) wspomaganie nauczycieli doskonalących się w zawodzie i udostępnianie obowiązujących przepisów oświatowych
k) współpraca w zakresie egzekwowania postanowień regulaminu biblioteki
- z rodzicami (opiekunami prawnymi), Radą Rodziców:
a) wypożyczanie książek zainteresowanym rodzicom
b) indywidualne rozmowy, wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez polecanie odpowiedniej literatury
c) dostęp do dokumentów pracy szkoły
d) udzielanie informacji o podręcznikach obowiązujących w szkole
e) informowanie rodziców o stanie czytelnictwa uczniów
f) współpraca z Radą Rodziców zakresie przekazywania środków na zakup książek dla uczniów na nagrody za różne osiągnięcia
- z innymi bibliotekami:
a) organizacja wycieczek - udział w lekcjach z edukacji czytelniczej, medialnej, informacyjnej w spotkaniach autorskich, poetyckich, wystawach okolicznościowych, konkursach itp.
b) wymiana doświadczeń, zasobów, ofert kształtujących kulturę czytelniczą uczniów
c) wypożyczenia międzybiblioteczne
d) informowanie uczniów o możliwości korzystania ze zbiorów biblioteki publicznej
e) inne zgodnie z potrzebami i możliwościami.

18. Prace organizacyjno-techniczne:
a) gromadzenie zbiorów zgodnie z profilem programowym szkoły i jej potrzebami, prenumerata czasopism
b) ewidencja i opracowywanie zbiorów (klasyfikacja, katalogowanie, opracowywanie techniczne, konserwacja)
c) tworzenie komputerowej bazy danych
d) selekcja zbiorów
e) prowadzenie warsztatu informacyjnego (księgozbiór podręczny, katalogi, teczki tematyczne itp.),
f) prace związane z planowaniem i sprawozdawczością (roczne plany pracy i sprawozdania, statystyka czytelnictwa dzienna, semestralna i roczna)
g) prowadzenie dokumentacji bibliotecznej
h) doskonalenie warsztatu pracy.

19. Inne obowiązki i uprawnienia:
a) dbałość o estetykę pomieszczenia bibliotecznego
b) uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością
c) odpowiedzialność materialna za zbiory
d) proponowanie innowacji w działalności biblioteki
e) samokształcenie i doskonalenie zawodowe (udział w konferencjach i formach doskonalenia zawodowego)
f) zakup książek na nagrody
h) modernizacja pracy biblioteki szkolnej
i) awans zawodowy nauczyciela bibliotekarza
j) gromadzenie i współredagowanie dokumentacji zawierającej przepisy wewnątrzszkolne
k) uczestniczenie w komisjach egzaminacyjnych
l) opieka nad zespołami uczniowskimi w czasie nieobecności nauczyciela przedmiotu
ł) wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrekcję szkoły służących realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły.

.



Opublikował: Karol Malczewski
Publikacja dnia: 30.04.2024
Podpisał: Eugeniusz Szwochert
Dokument z dnia: 01.03.2011
Dokument oglądany razy: 4 432