Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility0
 
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 01.03.2011, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: Aktualizacja

Regulamin Szkolnego Centrum Biblioteczno- Informacyjnego

 Załącznik nr 2
Do statutu szkoły


Regulamin
Szkolnego Centrum Biblioteczno-Informacyjnego
(biblioteki szkolnej)

I. Postanowienia ogólne.

1. Szkolne Centrum Biblioteczno-Informacyjne jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły, rodzice, absolwenci oraz studenci odbywający praktyki pedagogiczne.
3. Nadzór pedagogiczny nad biblioteką szkolną pełni dyrektor szkoły, który:
a) zapewnia odpowiednie pomieszczenia na bibliotekę, właściwe wyposażenie oraz środki na jej działalność,
b) zatrudnia wykwalifikowaną kadrę zgodnie z obowiązującymi standardami,
c) wydaje decyzję w sprawie przeprowadzenia skontrum zbiorów bibliotecznych oraz przekazania biblioteki, jeśli następuje zmiana pracownika, ustala skład komisji skontrowej lub w razie wypadku losowego np. kradzieży, pożaru itp.,
d) zatwierdza regulaminy biblioteki (czytelni, wypożyczalni, korzystania z komputerów),
e) zapewnia warunki do doskonalenia zawodowego nauczycieli bibliotekarzy.
4. Nauczyciele i wychowawcy:
a) współpracują z biblioteką szkolną w zakresie rozbudzania i rozwijania potrzeb i zainteresowań czytelniczych uczniów,
b) współuczestniczą w edukacji czytelniczej i medialnej uczniów,
c) znają zbiory biblioteki w zakresie nauczanego przedmiotu, zgłaszają propozycje dotyczące gromadzenia zbiorów, udzielają pomocy w selekcji zbiorów,
d) współdziałają w tworzeniu warsztatu informacyjnego,
e) współdziałają w zakresie egzekwowania postanowień regulaminu biblioteki.
5. Rada pedagogiczna analizuje stan czytelnictwa (2 razy w roku) oraz podejmuje uchwałę w sprawie
innowacji zgłaszanych przez nauczyciela bibliotekarza.
6. Rada szkoły może przekazać fundusze na działalność biblioteki i zakup książek na nagrody dla wyróżniających się uczniów.
7. Prawa i obowiązki czytelników określają regulaminy biblioteki.


II. Funkcje i zadania szkolnego centrum.

a) służy realizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego szkoły,
b) rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze i informacyjne uczniów, kształtuje ich kulturę czytelniczą,
c) współuczestniczy w realizacji edukacji czytelniczej i medialnej oraz innych ścieżek edukacyjnych,
d) przysposabia uczniów do samokształcenia, przygotowuje do korzystania z różnych źródeł informacji oraz bibliotek, umożliwia tworzenie nowych informacji,
e) stanowi ośrodek informacji o dokumentach (materiałach dydaktycznych) wypracowanych w szkole, prowadzi i rozbudowuje warsztat informacyjny,
f) wspiera działalność opiekuńczo-wychowawczą szkoły w zakresie pomocy uczniom wymagającym opieki dydaktycznej i wychowawczej (zdolnym, trudnym),
g) stwarza warunki do rozwijania własnych zainteresowań uczniów oraz przyjemnego, kulturalnego spędzania wolnego czasu,
h) współdziała z samorządem uczniowskim i innymi organizacjami szkolnymi przy organizowaniu imprez, rocznic, itp.,
i) współpracuje z radą rodziców w zakresie przekazywania środków na działalność biblioteki i zakup książek na nagrody dla uczniów za różne osiągnięcia,
j) wspomaga doskonalenie zawodowe nauczycieli,
k) współpracuje z innymi bibliotekami

III. Zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza:


A. Praca pedagogiczna:
a) udostępnianie książek i innych źródeł informacji,
b) prowadzenie działalności informacyjnej i poradniczej,
c) realizacja wybranych treści z edukacji czytelniczej i medialnej przy współudziale wychowawców i nauczycieli różnych przedmiotów (zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania – w formie zajęć grupowych oraz przez pracę indywidualną z uczniem),
d) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną (komputeryzacja biblioteki: program MOL)
e) rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów, wyrabianie i pogłębianie nawyku czytania i uczenia się (praca z uczniem zdolnym, trudnym),
f) prowadzenie różnych form upowszechniania czytelnictwa (wizualna prezentacja, imprezy, konkursy, analizy czytelnictwa uczniów ....),
g) inspirowanie pracy koła bibliotecznego,
h) udział w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły poprzez współpracę z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, rodzicami uczniów, bibliotekami i innymi instytucjami
i) informowanie wychowawców i nauczycieli o stanie czytelnictwa,
j) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną (współudział w realizacji różnych ścieżek edukacyjnych, kultywowanie tradycji szkoły i regionu).


B. Prace organizacyjno-techniczne
a) gromadzenie zbiorów,
b) ewidencja i opracowanie zbiorów,
c) selekcja zbiorów,
d) prowadzenie warsztatu informacyjnego (księgozbiór podręczny, katalogi, kartoteki, teczki tematyczne itp.,)
e) prace związane z planowaniem i sprawozdawczością (roczne plany pracy i sprawozdania, statystyka czytelnictwa dzienna, semestralna i roczna),
f) prowadzenie dokumentacji bibliotecznej.

C. Inne obowiązki i uprawnienia:
a) stała dbałość o estetykę pomieszczenia bibliotecznego,
b) uzgadnianie stanu majątkowego z księgowością,
c) odpowiedzialność materialna za zbiory,
d) zakup książek na nagrody,
e) współdziałanie z nauczycielami, wychowawcami, pedagogiem szkolnym, rodzicami,
f) współpraca z innymi bibliotekami (organizacja wycieczek, wymiana doświadczeń)
g) proponowanie innowacji w działalności bibliotecznej,
h) samokształcenie i doskonalenie zawodowe (udział w konferencjach i formach doskonalenia zawodowego),
i) modernizacja pracy biblioteki szkolnej,
j) awans zawodowy nauczycieli bibliotekarzy,
k) wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora służących realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły.

IV. Organizacja szkolnego centrum.

1. Biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych, zgodnie z organizacją roku szkolnego. Godziny otwarcia podane są do ogólnej wiadomości.
2. W okresie przeprowadzania skontrum czas udostępniania może być odpowiednio skrócony.
3. W bibliotece zatrudnieni są nauczyciele bibliotekarze, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
4. Finansowanie wydatków:
a) podstawowym źródłem finansowym biblioteki jest budżet szkoły,
b) biblioteka może otrzymywać dotacje na swą działalność od rady rodziców lub z innych źródeł,
c) biblioteka może zdobywać dodatkowe środki finansowe, pod warunkiem że działalność ta nie koliduje z realizacją jej podstawowych zadań.

REGULAMIN WYPOŻYCZALNI I CZYTELNI

1. Ze zbiorów biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły, rodzice oraz absolwenci.
2. Czytelnik może wypożyczyć książki wyłącznie na swoje nazwisko.
3. W bibliotece obowiązuje wolny dostęp do półek.
4. Jednorazowo można wypożyczyć dwie książki na okres jednego miesiąca. W uzasadnionych przypadkach można zwiększyć liczbę wypożyczeń, m.in. uczniom przygotowującym się do konkursów, matury.
5. Czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu książki.
6. Czytelnik odpowiada za wypożyczone książki. W przypadku zniszczenia lub zagubienia czytelnik powinien odkupić taką samą lub inną o równej lub większej wartości po uzgodnieniu z bibliotekarzem.
7. Na dwa tygodnie przed zakończeniem roku szkolnego książki należy zwrócić do biblioteki.
8. Czytelnicy, którzy rezygnują ze szkoły w ciągu roku szkolnego zobowiązani są do wcześniejszego rozliczenia się z biblioteką.
9. Czytelnia czynna jest w godzinach otwarcia biblioteki.
10. W czytelni obowiązuje cisza i zakaz spożywania posiłków i picia napojów oraz używania telefonów komórkowych i innych urządzeń, które mogą zakłócić ciszę.
11. W czytelni udostępnia się czasopisma i wydawnictwa z księgozbioru podręcznego (encyklopedie, słowniki …) na miejscu.
12. Zbiory specjalne (kasety wideo, płyty CD, programy multimedialne wypożyczane są tylko nauczycielom.
12. Uczniom biorącym aktywny udział w pracach na rzecz biblioteki mogą być przyznawane nagrody.

Regulamin korzystania ze stanowisk komputerowych

Stanowisko komputerowe w bibliotece służy
do celów edukacyjnych.
Korzystać mogą uczniowie i pracownicy szkoły na zasadach określonych w regulaminie. Każdy użytkownik korzysta ze swojego konta.

1. Z komputerów, skanera i drukarki można korzystać za zgodą bibliotekarza.

2. Przed rozpoczęciem pracy należy wpisać się do zeszytu korzystania
z komputerów.

3. Przy stanowisku komputerowym mogą pracować maksymalnie dwie osoby.

4. W przypadku dużej liczby chętnych, czas pracy przy komputerze może być ograniczany.

5. Użytkownik ma obowiązek:

- informować bibliotekarza o nieprawidłowym działaniu komputera,
- zachować ciszę i nie zakłócać rytmu pracy biblioteki,
- używać słuchawek przy korzystaniu z programów dźwiękowych (udostępnia je bibliotekarz),
- uzyskać zgodę na korzystanie z własnych dyskietek i płyt CD, itp. Nośniki dopuszczone są do użytku wyłącznie po uprzednim sprawdzeniu zawartości programem antywirusowym.

6. Nie wolno:

- instalować własnych programów i dokonywać zmian w istniejącym oprogramowaniu,
- wykorzystywać oprogramowania do celów zarobkowych naruszających godność innych osób oraz niezgodnych z prawem,
- zapisywać dokumentów na dysku twardym,
- wykorzystywać komputera do prowadzenia gier,
- korzystać z komunikatorów, np. gadu-gadu.

7. Po zakończeniu pracy należy zamknąć system.

8. Za uszkodzenie sprzętu komputerowego i oprogramowania użytkownik odpowiada finansowo (jeśli jest niepełnoletni, odpowiedzialność ponoszą rodzice lub prawni opiekunowie).

9. W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązujących zasad bibliotekarz ma prawo do natychmiastowego przerwania pracy użytkownika.

10. Nie stosowanie się do wyżej wymienionych punktów regulaminu spowoduje zakaz korzystania ze stanowiska komputerowego na okres wskazany przez bibliotekarza.





Opublikował: Ilona Kurowska
Publikacja dnia: 01.03.2011
Podpisał: Eugeniusz Szwochert
Dokument z dnia: 01.03.2011
Dokument oglądany razy: 2 277