Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility0
 
A A A K
SmodBIP
To jest wersja archiwalna z dnia 01.03.2011, zobacz aktualną wersję tej strony.
Zmiany wprowadzono z powodu: aktualizacja

Program Wychowawczy Szkoły

Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia"
Seneka Młodszy

PROGRAM WYCHOWAWCZY
ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
w Sępólnie Kraj.

ZGODNY Z POSTANOWIENIAMI :
- ROZPORZĄDZENIA MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 19 CZERWCA 1999 R.( Z PÓŹNIEJSZYMI ZMIANAMI )
- KONWENCJĄ O PRAWACH DZIECKA PRZYJĘTA 20 LISTOPADA 1998 R.
- PROGRAMEM POLITYKI PRORODZINNEJ PAŃSTWA Z 17 LISTOPADA 1998 R. „WYCHOWANIE MŁODEGO POKOLENIA”
Przyjęty przez :
- Radę Pedagogiczną
- Radę Rodziców
- Samorząd Szkolny

Uaktualniono wrzesień 2010r.
*ZAŁĄCZNIK DO STATUTU SZKOŁY
* ZGODNY Z ART. 53 UST. 3 KONSTYTUCJI O PRAWIE RODZICÓW DO WYCHOWANIA
*OPRACOWANY PRZY WSPÓŁUDZIALE DYREKCJI SZKOŁY, NAUCZYCIELI, RODZICÓW, UCZNIÓW
-ZATWIERDZONY PRZEZ RADĘ RODZICÓW, RADĘ PEDAGODICZNĄ SAMORZĄD SZKOLNY
-ZAWIERAJĄCY W SWEJ STRUKTURZE:
* KONCEPCJĘ WYCHOWAWCZĄ
* ZADANIA WYCHOWAWCY KLASOWEGO
* HARMONOGRAM DZIAŁAŃ DORAŹNYCH I OKOLICZNOŚCIOWYCH
* ISTNIEJĄCY LUB TWORZONY CEREMONIAŁ SZKOLNY
* ZASADY WSPÓŁPRACY Z SAMORZĄDEM, ŚRODOWISKIEM
* ZASADY DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDU SZKOLNEGO (PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA)


WSTĘP
Głównym celem pracy wychowawczej w naszej szkoły jest wszechstronny rozwój osoby ucznia w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym i duchowym.
Punktem wyjścia do sformułowania głównych zadań wychowawczych stało się:
integralne podejście do wiedzy i wychowania, indywidualne traktowanie ucznia, patrzenie na niego w perspektywie jego indywidualnego rozwoju. Uczeń i jego potrzeby są, więc pierwszoplanowymi podmiotami naszych działań. Harmonijnie realizujemy program w zakresie nauczania, kształcenia i wychowania.
Zadania wychowawcze są integralną częścią planu szkoły i są realizowane na :
- zajęciach przedmiotowych,
- zajęciach wychowawczo-profilaktycznych
- zajęciach pozalekcyjnych

Uważamy, iż priorytet w wychowaniu młodego człowieka ma dom rodzinny, więc program wychowawczy szkoły realizowany jest w ścisłej współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia.

W naszych działaniach wychowawczych i edukacyjnych:
- proponujemy chrześcijański system wartości z poszanowaniem odrębności wyznaniowej w
duchu ekumenizmu i tolerancji
- dajemy szansę każdemu uczniowi, by wykazał się tym, co lubi i robi najlepiej
- podmiotowo traktujemy ucznia
- dopasowujemy wymagania programowe do możliwości ucznia
- zapewniamy dobrze i ciekawie prowadzone zajęcia lekcyjne i pozalekcyjne ,w pracy swojej kierujemy się sercem, często pomagamy uczniom "trudnym"
- pomagamy każdemu uczniowi w kształtowaniu jego osobowości
- zachęcamy i włączamy rodziców oraz całą społeczność szkolną do działań na rzecz rozwoju życia kulturalnego w szkole i środowisku
- propagujemy w szkole partnerstwo między uczniami, pracownikami, rodzicami, nauczycielami i społecznością lokalną z zachowaniem dyscypliny
- inspirujemy nauczycieli i uczniów do działań twórczych oraz własnego rozwoju
- pomagamy duchowo i materialnie dzieciom i rodzinom najuboższym oraz zaniedbanym
- twierdzimy, że wychowanie i kształcenie jest procesem ciągłym i trwa całe życie

CEL GŁÓWNY /OGÓLNY/
wszechstronny rozwój osobowy" uczniów, tj. ich sfery intelektualnej, psychicznej, społecznej, fizycznej, moralnej i duchowej oraz przygotowanie uczniów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i społecznym
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• rozwijanie w uczniach dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie dobra, prawdy i piękna w świecie
• budzenie w uczniach szacunku dla dobra wspólnego
• kształtowanie w uczniach postawy dialogu i przyczynianie się do tworzenia klimatu zaufania
• osiąganie celów życiowych drogą rzetelnej pracy
• budzenie w uczniach wrażliwości moralnej, ukazywanie "dobra" jako atrakcyjnego pierwiastka
• kształtowanie osobowości uczniów poprzez wskazywanie właściwych postaw wobec
siebie i innych ludzi oraz umiejętności analizowania różnorodnych zachowań
• tworzenie życzliwej, serdecznej i rodzinnej atmosfery w szkole, wzajemnego szacunku, tolerancji, pozytywnej samooceny uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły
• przygotowanie uczniów do życia w świecie dorosłych poprzez ukazywanie różnych aspektów życia społecznego wraz z jego zagrożeniami dostrzeganie w każdym uczniu ukrytych możliwości oraz każdych drobnych zdolności i rozwijanie ich, aby uczeń był kreatywny i miał świadomość większej wartości swoich działań twórczych i oddziaływań wychowawczych autentyczna współpraca wszystkich podmiotów edukacji (rodziców, dzieci, nauczycieli i pracowników administracyjno-gospodarczych)
- włączanie całej społeczności szkolnej do współdecydowania o ważnych (istotnych) sprawach
szkoły integrowanie zespołów klasowych przez samorządność tworzenie zdrowego i bezpiecznego środowiska szkolnego inspirowanie nauczycieli i uczniów do twórczych poszukiwań
- pomoc uczniom w rozpoznawaniu wartości moralnych,
ich hierarchizacji oraz dokonywaniu wyborów doprowadzenie do uzyskania przez uczniów takich kompetencji, które jako absolwentowi będą niezbędne w szkole wyższego stopnia, w życiu zawodowym, w społeczności dorosłych;
- zainspirowanie odpowiednich procesów reedukacji czyli eliminowaniu negatywnych i antyspołecznych zachowań;
- kształtowanie umiejętności przeciwstawiania się wpływom kolegów ze środowisk zdemoralizowanych kształtowanie właściwych postaw rodziców wobec dzieci;
- zadbanie o poprawę sytuacji materialnej uczniów z rodzin patologicznych, niewydolnych wychowawczo i zaniedbanych;
- podnoszenie i doskonalenie wiedzy nauczycieli z dziedziny psychologii, resocjalizacji
- szkoła uwzględnia potrzeby wychowawcze uczniów uniwersalne wartości, wychowanie patriotyczne i obywatelskie;
- w procesie wychowania uczestniczą rodzice i wszyscy nauczyciele a działania wychowawcze szkoły lub placówki są jednolite;

DIAGNOZA
Przeprowadzona diagnoza zasobów szkoły wskazała na mocne i słabe strony naszej placówki w zakresie wychowania.
Mocne strony to:
- wykwalifikowana kadra nauczycieli przygotowana do realizacji programów
profilaktycznych, rozwijająca umiejętności wychowawcze;
- otwarta postawa nauczycieli na innowacje wychowawcze i samodoskonalenie,
poszukiwanie nowych metod i form pracy;
- duża ilość wycieczek klasowych, szkolnych i przedmiotowych;
- udział młodzieży w zajęciach organizowanych na terenie szkoły gminy i powiatu;
- udział w wymianie młodzieży;
Słabe strony to:
- duże zespoły klasowe;
- brak środków finansowych na koła przedmiotowe;
- mała liczba zajęć pozalekcyjnych i rekreacyjnych;
- brak świetlicy szkoły;
- brak pomieszczeń;

PROGRAM WYCHOWAWCZY TWORZĄ:


l. Obrzędowość szkoły:
- logo szkoły
- uroczystości szkolne, klasowe i środowiskowe wg
- kalendarza imprez szkolnych

2. Umiejętności i cechy nauczyciela budujące, satysfakcjonujące kontakty nauczyciela z uczniem
- autentyczność
- otwartość
- kreatywność
- komunikatywność
- umiejętność rozwiązywania problemów
- stosowanie różnorodnych metod aktywizujących uczniów
- twórczość
- wspieranie uczniów, rodziców, rozumienie potrzeb dziecka i rodziców
- duża wiedza w zakresie psychologii rozwojowej dziecka
3. Relacje nauczyciela z uczniami, które opieramy na :
- wzajemnym zaufaniu
- zrozumieniu
- akceptacji
- szacunku
- uczciwości

4. Relacje nauczyciela z rodzicami, którzy powinni uczestniczyć w życiu szkoły.

5. Zadania wychowawcy klasowego :
Wychowawca:
- koryguje prace zespołu klasowego i jest wsparciem dla swoich wychowanków
- tworzy plan pracy klasy w oparciu o program wychowawczy szkoły
- integruje zespół klasowy przez organizację wspólnych działań
- zna sytuację rodzinną i środowiskową wychowanków
- analizuje rozwój dziecka w jego poszczególnych sferach
- współpracuje z nauczycielami, pedagogiem, rodzicami w celu ustalenia odpowiedniego
kierunku pracy z dzieckiem, rozwijania jego zdolności lub zakwalifikowania
odpowiednich form pomocy
- rozwiązuje trudne sytuacje pojawiające się w zespole klasowym
- w szczególnie trudnych sytuacjach ma prawo do pomocy ze strony pedagoga

6. Zadania pedagoga szkolnego:
- zwraca uwagę na przestrzeganie postanowień Konwencji o Prawach Dziecka
- dokonuje diagnozy i analizy sytuacji wychowawczo-opiekuńczej szkoły wspiera wychowanków
i rodziców w zakresie:
• rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn ich
niepowodzeń, określania kierunku pracy z dzieckiem, zakwalifikowania do odpowiednich
form pomocy
• rozpoznaje warunki do życia i nauki wychowanka oraz podejmuje działania na rzecz
organizowania opieki i pomocy materialnej
• prowadzi zajęcia specjalistyczne o charakterze terapeutycznym z zakresu terapii
pedagogicznej oraz socjoterapii
- organizuje działania profilaktyczne na terenie szkoły zgodnie z przyjętym planem
- współpracuje z instytucjami wspomagającymi dzieci w udzielaniu pomocy
psychologiczno pedagogicznej, prawnej i socjalnej
- organizuje warsztaty i szkolenia podnoszące kompetencje wychowawcze nauczycieli
- pedagog udziela pomocy na wniosek : rodzica, ucznia, nauczyciela
- prowadzi zajęcia integracyjne w klasach I i coroczne diagnozy sytuacji wychowawczo
opiekuńczej w szkole;

7. Działalność samorządu uczniowskiego. Samorząd Uczniowski :
- reprezentuje społeczność uczniowską
- organizuje imprezy szkolne (dyskoteki, uroczystości)
- opiniuje prace nauczycieli na podstawie anonimowych ankiet.

8. Biblioteka szkolna :
- rozwija zainteresowania czytelnicze;
- wdraża uczniów do samorozwoju, samokształcenia;
- rozwija wrażliwość na poszanowanie książek i dóbr kultury;
- współorganizuje spotkania z czytelnikami, pisarzami pracownikami innych bibliotek;
- przeprowadza lekcje biblioteczne;
- opiekuje się centrum informatyczny.

Szkoła w toku realizacji programu wychowawczego współpracuje z instytucjami działającymi w środowisku lokalnym : Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Policją, Sądem, Biblioteką Publiczną, Pełnomocnikiem ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Punktem Interwencji Kryzysowej, oraz Świetlicą Terapeutyczną, PCK, Centrum Kultury i Sztuki, Klubem Młodych Twórców, wolontariatem i PUP.

CEL



Opublikował: Ilona Kurowska
Publikacja dnia: 01.03.2011
Podpisał: Eugeniusz Szwochert
Dokument z dnia: 01.03.2011
Dokument oglądany razy: 2 297